Met de verduurzaming van de autoindustrie is er veel te doen rondom nieuwe technieken in de motoren. Velen zijn ervan overtuigd dat volledig elektrische auto’s de toekomst zijn. Toch is ook de Plugin Hybrid een interessante techniek. De meeste hybride auto’s werken op basis van een combinatie elektriciteit met benzine. Toch biedt ook een plugin hybride met dieselmotor een aantal grote voordelen. In dit artikel bekijken we deze voordelen.
1. Hoe werkt plugin hybrid?
Een plugin hybrid heeft eigenlijk het beste van beide werelden.
De motor heeft een lage CO2 uitstoot door de elektromotoren in combinatie met batterijen, daarnaast is het bereik van de auto een stuk hoger dan bij volledige elektrische auto’s.
2. Waarom geen diesel?
Diesel heeft een slechte naam gekregen door de jaren heen. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de dieselgate bij Volkswagen, waar met milieurapporten werd gesjoemeld.
Ook is de belangrijkste manier om uitstoot te meten, de WLTP, niet mild als het gaat om diesel. Toch is een plugin hybrid met diesel niet compleet zonder toekomst.
2.1 Euro-6 norm is streng
Dit heeft onder andere te maken met de EURO-6 norm. Dit is een nieuwe standaard voor dieselmotoren, die aardig streng is. Nieuwe diesels zijn niet meer zo vervuilend, en helemaal niet als ze worden vergeleken met oudere benzinemotoren.
Er kan dus best een markt voor een plugin hybrid met dieselmotor zijn. Vooral ondernemers of consultants die veel kilometers afleggen hebben baat bij dieselmotoren.
Een motor die op diesel rijdt komt pas echt tot zijn recht als er langere ritten worden gemaakt. Niet alleen maar stukjes door de stad dus.
3. Belastingtechnisch net zo voordelig als ‘normale’ plugin hybrid?
De motorrijtuigenbelasting is in ieder geval nog niet klaar voor een plugin hybrid met dieselmotor. Voor eenzelfde merk en model met PHEV benzine motor betaal je 3 keer zoveel premie in de maand.
Door het accijnsvoordeel aan de pomp krijg je dit er enigszins uit, maar dan moet er wel meer dan 20.000 kilometer per jaar worden gereden.
Misschien is het in ieder geval goed voor de beleidsmakers in Nederland om een plugin hybrid met dieselmotor niet helemaal weg te zetten.
Dieselmotoren gaan namelijk ook nog een stuk langer mee dan hun benzinevarianten. Daarnaast is het onderhoud ook nog eens voordeliger.
- Geen maandelijkse paskosten, ofwel gratis
- Garantiekorting van minimaal 13 cent bij 1350+ stations
- Aanvragen via deze site geen eenmalig kosten (t.w.v €12,-)
- Geen (standaard) borg betaling en transactiekosten
- Fijnmazig landelijke dekking: 1350+ tankstations
(Q8, Tango, OK, Texaco, Esso, Sakko, Avia, Argos, Firezone) - Afrekenen en gebruik van >90 carwash o.a. bij Esso, Texaco en OK
- Betaald parkeren in de Tango App
- Wekelijks één btw-factuur, geen gedoe met bonnetjes

Deze gratis tankpas is bedoeld voor ondernemers die de laagste brandstofprijs belangrijkst vinden.
8,7
- Tanken in Benelux (totaal 1900+ tankstations) bij 8 merken
- Tango, Avia, Sakko, OK, EG Group van Texaco & Esso, Esso (Vissers), Total (CNG), Argos, Firezone
- Pompprijs is leidend
- Tango heeft ‘Slimme donderdag deals’: €0,17 cent korting
- Geen transactie kosten per tankbeurt
- Contractduur 4 jaar, maar geen opzegtermijn
- Géén lastige credit check die je aanvraag in de weg staat
- Echte tankpas zzp, incl. beheerders tool voor het wagenpark
- Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK),
- De kortingen gelden op de landelijke adviesprijzen.
- In gebruik bij meer dan 13.000 ondernemers
- Alle tankstations staan in de (nieuwe) Tango app
- Betaald parkeren app geintegreerd
- Niet geschikt voor elektrische of hybride auto’s
- Geen pechhulp mogelijkheden
- Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen
Voor de aanvraag is o.a. het BTW – en KvK nummer nodig. Jouw KvK nummer kun je hier vinden


Floris schrijft al jaren artikelen voor onze website. Bedreven in het vinden van zinvolle informatie en tips over tanken, kilometerregistratie en het zakelijk rijden.