Grotere diesels hebben een speciaal nabehandelingssysteem nodig voor uitlaatgassen om aan de huidige Euro 6 emissienorm te kunnen voldoen. Het additief AdBlue wordt hier volop voor gebruikt. Maar wat het is het eigenlijk?
De meeste transportbedrijven tanken Adblue. Met het Adblue tanken wordt de schadelijke uitstoot verminderd van de voertuigen.
1. Waarom AdBlue tanken?
Er is al veel geschreven over het nu van additieven. Er is een bepaalde mythevorming die de kwaliteit van brandstof zou beïnvloeden door additieven. Dat is lastig in te schatten, maar AdBlue werkt aantoonbaar voor de emissie reductie.
Veel auto’s hebben een tank voor AdBlue . De moderne diesels kennen deze toevoeging aan de brandstof.
AdBlue is in water op te lossen en het is gemaakt om de uitlaatgassen te behandelen om zo de emissienorm te halen. Veel zware bedrijfswagen, die aan de Euro4 of Euro5 regels voldoen tanken Adblue.
Vanaf 2016 is het voor eigenlijk alle dieselmotoren verplicht. Het maakt hierbij niet uit of het gaat om een auto, offroad voertuig, grote generator of vrachtwagen.
Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger
Speur door onze kennisbank waar je honderden artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.
De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratie, handige apps en mobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet.
1.1 Afbreekbare vloeistof
Op wikipedia staat een beknopte beschrijving wat het is. Adblue bestaat uit water en voor 32,5 procent uit ureum en is daarmee een biologisch afbreekbare stof.
Het wordt gecontroleerd in het uitlaatsysteem geïnjecteerd en daar komt wat ammoniak bij vrij. Het zorgt voor een chemische reactie en de stikstofoxiden worden omgezet naar stikstof en water.
AdBlue staat niet op een lijst met gevaarlijke stoffen. Het is dus mogelijk om het overal op te slaan.
Het moet wel bewaard worden op een vloeistofdichte vloer of men moet gebruik maken van lekbakken onder de aftappunten.
2. Waarom hebben diesel trucks, vrachtwagens, bestelbussen het nodig?
Vooral het zwarte wegtransport maakt gebruik van Adblue. Tegenwoordig zien we echter ook steeds meer personenauto’s welke het gebruiken.
De dieselmotoren produceren veel stikstofoxide. Met Adblue is dit te verminderen. Stikstofoxiden worden bij grote dieselmotoren opgevangen in een katalysator.
Adblue kan vervolgens de stikstofoxiden wegwerken. Ze worden dan veranderd in water en stikstof.
AdBlue staat niet op een lijst met gevaarlijke stoffen. Het is afbreekbaar en het is dus mogelijk om het overal op te slaan.
2.1 Vanaf welk bouwjaar kan ik AdBlue tanken?
De grotere dieselmotoren vanaf 2014 met een SCR (een DeNox katalysator) maken gebruik van AdBlue.
Het staat ook in de handleidingen van de auto’s of het mogelijk is om gebruik te maken van AdBlue.
2.2 Bijvullen afhankelijk van uw rijstijl
De hoeveelheid AdBlue tanken per keer is verschillend per rijstijl. Ook het traject is bepalend voor het verbruik van AdBlue.
Normaal is het voldoende om het bij een onderhoudsbeurt aan te vullen. Het kan zijn, dat het reservoir al eerder leeg is. Er is een lampje op het dashboard welke het aangeeft.
Het is dan belangrijk om te AdBlue te tanken. Er is dan nog voldoende aanwezig voor 2400 kilometers. Normaal gesproken moet u het na 4000 tot 6000 kilometer bijvullen.
Wanneer de AdBlue op is kunt u trouwens de motor niet meer starten wanneer je een keer stopt. Het is dus belangrijk om op tijd AdBlue te tanken.
3. Waarom tijdig Adblue tanken belangrijk is
Het bijvullen door regelmatig AdBlue tanken is essentieel om een paar redenen, te weten:
- Het is verplicht om de vereiste emissienorm te behalen welke bij het kenteken hoort.
- Wanneer er onvoldoende AdBlue is dan zal de motor prestaties omlaag gaan.
- Als u het AdBlue tanken vergeet dan start de motor uiteindelijk niet meer.
3.1 Hoe vul je het bij?
Onder de motorkap zit de vuldop. Het zit vaak onder de laadvloer van de koffer of bij de brandstoftank.
Laat echter een specialist (uw garage) het bijvullen doen. Zo wordt er niet gemorst en komt de juiste hoeveelheid in de auto. Ook moet de boordcomputer in de meeste gevallen gereset worden.
Iets wat u niet zelf kunt doen. Het is belangrijk om de AdBlue in haar eigen reservoir te doen en niet bij de dieseltank. In de toekomst zal er alleen nog maar meer gebruik gemaakt worden van deze vloeistof. Het helpt immers om de normen te behalen.
3.2 AdBlue tanken kan op de volgende manieren:
Het beste is om bij de garage de AdBlue tank te vullen. Bent u veel onderweg?
Neem dan een jerrycan mee en gebruik de tankpas om AdBlue te tanken. Het is beschikbaar bij Sakko, OK en ook bij Texaco.
3.3 Tenslotte nog enkele tips:
- Gaat u naar het buitenland? Neem dan een reservevoorraad mee. Altijd handig!
- Vermijd contact met de huid, kleding en autolak bij het bijvullen. Het kan namelijk zorgen voor vlekken. Bij een ongelukje kunt u het direct afspoelen met water.
- Geen maandelijkse paskosten, ofwel gratis
- Garantiekorting van minimaal 13 cent bij 1350+ stations
- Aanvragen via deze site geen eenmalig kosten (t.w.v €12,-)
- Geen (standaard) borg betaling en transactiekosten
- Fijnmazig landelijke dekking: 1350+ tankstations
(Q8, Tango, OK, Texaco, Esso, Sakko, Avia, Argos, Firezone) - Afrekenen en gebruik van >90 carwash o.a. bij Esso, Texaco en OK
- Betaald parkeren in de Tango App
- Wekelijks één btw-factuur, geen gedoe met bonnetjes

Deze gratis tankpas is bedoeld voor ondernemers die de laagste brandstofprijs belangrijkst vinden.
8,7
- Tanken in Benelux (totaal 1900+ tankstations) bij 8 merken
- Tango, Avia, Sakko, OK, EG Group van Texaco & Esso, Esso (Vissers), Total (CNG), Argos, Firezone
- Pompprijs is leidend
- Tango heeft ‘Slimme donderdag deals’: €0,17 cent korting
- Geen transactie kosten per tankbeurt
- Contractduur 4 jaar, maar geen opzegtermijn
- Géén lastige credit check die je aanvraag in de weg staat
- Echte tankpas zzp, incl. beheerders tool voor het wagenpark
- Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK),
- De kortingen gelden op de landelijke adviesprijzen.
- In gebruik bij meer dan 13.000 ondernemers
- Alle tankstations staan in de (nieuwe) Tango app
- Betaald parkeren app geintegreerd
- Niet geschikt voor elektrische of hybride auto’s
- Geen pechhulp mogelijkheden
- Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen
Voor de aanvraag is o.a. het BTW – en KvK nummer nodig. Jouw KvK nummer kun je hier vinden


Gestart in 2014 als initiatiefnemer van deze website, naast een baan bij Philips waarin ik veel hebt gereisd. Als (toen) deeltijd zzp-er altijd op zoek naar minimalisatie van administratie en schrijf graag voor mijn doelgroep: De Zakelijke Reiziger. Veel praktische kennis deel ik o.a. over zakelijke tankpassen en zakelijk auto leasen.