Het is jarenlang ondenkbaar geweest dat diesel duurder zou zijn dan benzine, maar dat is niet langer het geval. Bij veel tankstations betaal je tegenwoordig meer voor een liter diesel dan voor benzine. En aangezien de wegenbelasting van de zelfontbrander ook al hoger is, lopen de variabele kosten van diesel hard op. In dit artikel lees je de redenen achter deze stijging, en een voorspelling over waarom dit zo blijft.
1. Niet meer voor de kilometervreters
Een aantal jaren geleden kon je altijd vrij gemakkelijk uitrekenen hoeveel kilometers je per jaar moest rijden, om een dieselauto aantrekkelijk te maken. Maar nu de diesel duurder dan benzine is per liter, gaat die rekensom natuurlijk niet meer helemaal op.
Het voordeel wat diesel nog wel heeft ten opzichte van benzine, is dat er relatief meer kilometers per liter gereden kunnen worden. De potentiële energie van diesel is hoog.
1.1 Imago werkt niet mee
Naast de feiten, is er ook veel te doen rondom het imago van diesel. Dieselgate is nog niet zo heel lang geleden en heeft ervoor gezorgd dat iedereen twijfels heeft bij diesel.
De Volkswagen groep sjoemelde met de emissiewaardes van hun diesels tijdens tests. Voor een failliet heeft het niet gezorgd, maar de boetes waren erg hoog en het lijkt alsof diesel als brandstof de grootste verliezer is geworden.
2. Technische redenen waarom diesel duurder dan benzine is
Naast de imagoschade en de wegenbelasting is er natuurlijk ook genoeg te zeggen over de technische redenen die maken dat diesel duurder dan benzine is geworden.
Zo kunnen we opmerken dat de vraag naar diesel nog steeds heel erg hoog is. Al het vrachtverkeer in Nederland rijdt nog bijna uitsluitend op diesel.
Elektrische innovaties zijn er wel, maar hebben nog een lange weg te gaan. Na de jaren van corona is de transportsector weer erg snel aan het groeien, waardoor de vraag sterker stijgt dan het aanbod.
2.1 Hoge gasprijzen stimuleren diesel gebruik
Wat ook ‘meehelpt’ aan waarom diesel duurden dan benzine is, is de hoge gasprijzen. Sommige industrieën hebben de luxe om hun gasinstallaties uit te zetten, om te stoken op diesel.
Deze zware industrieën begeven zich dus opeens op de dieselmarkt, terwijl het aanbod van diesel niet snel genoeg stijgt. Dat merken we allemaal aan de pomp.
3. Hoe ziet de toekomst eruit?
Dan is natuurlijk de vraag hoe de toekomst eruit ziet op de brandstof markt. Blijft diesel duurden dan benzine? Er is natuurlijk nooit volledig te voorspellen wat er gaat gebeuren, maar het feit dat er een boycot op ruwe olie uit Rusland komt, zal niet meehelpen met de dieselprijs.
Momenteel is er nog geen totaalverbod op ruwe olie uit Rusland. Op deze olie zijn de meeste raffinaderijen, zeker in Nederland, ingesteld. In februari 2023 komt er geen olie uit Rusland het land meer binnen.
Dat zal er voor zorgen dat het aanbod van diesel nog meer omlaag gaat.De toekomst voor de dieselrijder ziet er dus nog niet heel rooskleurig uit.
- Geen maandelijkse paskosten, ofwel gratis
- Garantiekorting van minimaal 13 cent bij 1330+ stations
- Aanvragen via deze site geen eenmalig kosten (t.w.v €12,-)
- Geen (standaard) borg betaling en transactiekosten
- Fijnmazig landelijke dekking: 1330+ tankstations
(Q8, Tango, OK, Texaco, Esso, Sakko, Avia, Argos, Firezone) - Afrekenen en gebruik van >90 carwash o.a. bij Esso, Texaco en OK
- Betaald parkeren in de Tango App
- Twee wekelijks één btw-factuur, geen gedoe met bonnetjes

Deze gratis tankpas is bedoeld voor ondernemers die de laagste brandstofprijs belangrijkst vinden.
8,7
- Tanken in Benelux (totaal 1900+ tankstations) bij 8 merken
- Tango, Avia, Sakko, OK, EG Group van Texaco & Esso, Esso (Vissers), Total (CNG), Argos, Firezone
- Pompprijs is leidend
- Tango heeft ‘Slimme donderdag deals’: €0,17 cent korting
- Geen transactie kosten per tankbeurt
- Contractduur 4 jaar, maar geen opzegtermijn
- Géén lastige credit check die je aanvraag in de weg staat
- Echte tankpas zzp, incl. beheerders tool voor het wagenpark
- Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK),
- De kortingen gelden op de landelijke adviesprijzen.
- In gebruik bij meer dan 13.000 ondernemers
- Alle tankstations staan in de (nieuwe) Tango app
- Betaald parkeren app geintegreerd
- Niet geschikt voor elektrische of hybride auto’s
- Geen pechhulp mogelijkheden
- Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen
Voor de aanvraag is o.a. het BTW – en KvK nummer nodig. Jouw KvK nummer kun je hier vinden


Floris schrijft al jaren artikelen voor onze website. Bedreven in het vinden van zinvolle informatie en tips over tanken, kilometerregistratie en het zakelijk rijden.