Tanken in 2018 is duurder geworden: de accijnzen op motorbrandstoffen zijn per 1 januari jl. weer verhoogd.
Dit is te lezen op de website van Ministerie van Financiën. De accijns op benzine stijgt met 0,648 cent, op diesel met 0,389 cent en op LPG met 0,270 cent, aldus Paul van Selms van UnitedConsumers.
Over de verhoging wordt ook nog eens 21% btw betaalt, waardoor de stijging op benzine in werkelijkheid € 0,78408 wordt, op diesel € 0,47069 en op LPG € 0,3267. Ondernemers met een zakelijke tankpas kunnen deze btw terugvragen.
1. Jaarlijkse wordt tanken duurder door inflatie
De overheid verhoogt jaarlijks de accijns, vanwege de zogenaamde inflatiecorrectie. In werkelijkheid komt er over de accijns ook nog eens 21% btw. “De eindconsument betaalt belasting (btw) over belasting (accijns)”, aldus Paul van Selms van UnitedConsumers, aanbieder van oa particuliere tankpas.
Zakelijke autorijders hebben dit nadeel niet omdat ze de btw kunnen terugvragen.
“De inflatiecorrectie is bovendien een raar argument. Juist door het jaarlijks verhogen van de accijnzen wordt tanken duurder en juist de brandstofprijs zelf is weer bepalend voor het berekenen van de inflatie in Nederland.
De overheid profiteert zo steeds opnieuw van prijsstijgingen (inflatie), die ze bovendien zelf creëert.”
2. Het tanken levert overheid miljarden op
Zo op het oog lijken de accijnsverhogingen door de inflatiecorrectie maar klein, maar in totaal is het accijnsaandeel in benzine en diesel bijna 50% van de verkoopprijs.
Omgerekend per liter, of beter gezegd een volle tank (40 liter), spreken we over accijnzen van meer dan 30 euro per benzine tankbeurt. Bij diesel is dat ongeveer 25 euro.
Alleen bij LPG zijn dat gelukkig nog maar enkele euro’s. Jaarlijks levert alleen de benzineaccijns de overheid bijna €4 miljard op. Overige brandstof (diesel) accijnzen levert meer dan €3 miljard op. Serieuze bedragen. toch wordt tanken duurder.
Jaarlijks ontvangen de overheid voor ruim 7 miljard aan brandstof accijnzen. Dit zijn serieuze bedragen
3. De olieprijs stijgt ook weer
Naast de hoge accijns en belasting is het stijgen van de brandstofprijs ook inherent met de stijging van de olieprijzen. In november 2017 bereikte de dieselprijs voor het eerst het niveau van 2015.
Een vat Brent olie kost vrijdag 22 december 2017 ongeveer $ 64,-. In twee jaar tijd kwam de prijs voor een vat niet boven de $ 60,- uit.
De olieprijs stijgt sinds juni 2017, na jaren van daling en een laag prijsniveau als gevolg van veel productie en aanbod. Begin 2015 had een Brent vat nog een historisch lage waarde van $ 28,79,-.
Aan alle kanten is het merkbaar dat de economie mondiaal aan het groeien is en daarom tanken duurder is geworden.
bron: website united consumer
- Tankbonnetjes bewaren niet meer nodig
- Sluitende administratie van de autokosten
- Eén verzamelfactuur van de kosten en de betaalde btw
- Goedkoper tanken en gegarandeerde de btw teruggave
- Optioneel het betalen van parkeren, tol, autowasstraat enz.

Gestart in 2014 als initiatiefnemer van deze website, naast een baan bij Philips waarin ik veel hebt gereisd. Als (toen) deeltijd zzp-er altijd op zoek naar minimalisatie van administratie en schrijf graag voor mijn doelgroep: De Zakelijke Reiziger. Veel praktische kennis deel ik o.a. over zakelijke tankpassen en zakelijk auto leasen.