Automobilisten ontvangen onterechte boetes na het tanken. Regelmatig ontvangt de consumentbond hier meldingen over. Wat is de oorzaak van dit soort vervelende incidenten?
1. Boete ligt snel op de mat
Vandaag de dag krijgt u na een overtreding al heel snel de verkeersboete opgestuurd. En de verkeersboetes zijn hoog in Nederland.
Het is ook mogelijk dat de boete via het digitale loket van het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau) wordt bezorgd.
Wettelijk gezien kan u een beschikking tot vier maanden na constatering van een overtreding de boete nog krijgen.
1.1 Onterechte boetes na het tanken
Er zijn automobilisten die tanken en denken netjes te hebben betaald een brief thuis ontvangen van een incassobureau.
De ontvanger wordt medegedeeld de brandstof plus een forse boete te betalen. Vaak is het schrikken.
Navraag bij Tim Schoenmakers van Belangenverening Tankstations leert dat het vaak mis gaat bij de onbemande pompstations met zogenaamde buitenpalen.
Die zijn bij onbemande tankstations te vinden waar dag en nacht getankt kan worden.
1.2 Automobilist denkt betaald te hebben
De klant doet zijn pinpas in de paal en voert de pincode in. Hierna wordt het bedrag gereserveerd en kan getankt worden.
Maar tankstations die overdag bemand zijn zetten die buitenpaal overdag uit. Maar bezoekers zijn zich daar niet van bewust.
Ze stoppen hun pas er in, tikken hun pincode in en gaan direct daarna tanken.
Na het tanken rijden ze weg en zo ontstaan de onterechte boetes die eigenlijk toch terecht zijn. De automobilist denkt betaald te hebben terwijl het niet zo is.
1.3 Advies: goed lezen!
Vaak zal er wel op het scherm staan, dat je binnen moet afrekenen. In ieder geval krijgt de bezoekers geen melding of verzoek om zijn pincode in te voeren.
Laat staan dat er dat er een transactie plaatsvindt. Schoenmakers “Het is belangrijk om goed op het scherm te lezen wat je moet doen” Een open deur..
2. Protesteren helpt tegen onterechte boetes
Natuurlijk is het nu de vraag wie er wat te verwijten valt. De automobilist wordt echter direct als schuldige aangewezen.
Hij heeft iets niet goed gedaan, wat niet goed of helder is gecommuniceerd en wat mis is gegaan zonder enige vorm van opzet.
Ons tweede advies is om direct te protesteren. Het is aangetoond, dat klagen helpt, aldus de consumentenbond.
Nog beter is een gesprek, maar als dat niet kan, maak dan schriftelijk bezwaar en leg de situatie goed uit.
- Tankbonnetjes bewaren niet meer nodig
- Sluitende administratie van de autokosten
- Eén verzamelfactuur van de kosten en de betaalde btw
- Veelal goedkoper tanken dan adviesprijs
- Gegarandeerde btw teruggave
- Optioneel het betalen van parkeren, tol, autowasstraat enz.

Gestart in 2014 als initiatiefnemer van deze website, naast een baan bij Philips waarin ik veel hebt gereisd. Als (toen) deeltijd zzp-er altijd op zoek naar minimalisatie van administratie en schrijf graag voor mijn doelgroep: De Zakelijke Reiziger. Veel praktische kennis deel ik o.a. over zakelijke tankpassen en zakelijk auto leasen.