fbpx
3 minuten leestijd

De meeste ondernemers maken op jaarbasis vele kilometers, bijvoorbeeld naar klanten of opdrachtgevers. Daarom is het voor deze groep mensen zeer interessant wat de diesel- en benzineprijzen in Nederland doen. Door tal van factoren – die we allemaal bij langs gaan in dit artikel – is ons land wereldwijd een van de duurste plekken om te tanken. In Europa is er zelfs geen land duurder dan Nederland. Niet echt een ranglijst om te willen aanvoeren.

1. Hoe worden benzineprijzen vastgesteld?

Het vaststellen van de benzineprijzen in Nederland gebeurt deels door oliegiganten, deels door de overheid en deels door de pomphouders. De basis is uiteraard de ruwe olieprijs, die wordt vastgesteld op de wereldmarkt.

Er zijn een aantal grote olieproducerende landen, die veel macht hebben. Door de productie op- of terug te schroeven kunnen ze de prijzen laten dalen of stijgen. Dat is echter niet het enige op het gebied van productiekosten.

De olie moet nog geraffineerd worden, opgeslagen en getransporteerd. Deze totale productiekosten bepalen voor ongeveer 40% de totale diesel- en benzineprijzen, zo’n 90 cent per liter.

Lees meer in ons artikel over de opbouw van de literprijs van brandstof in Nederland.

2. Accijnzen en belastingen

Op het moment van schrijven bedraagt de benzineprijs ongeveer 2,30 euro en daarvan is 79 cent accijns. Dat is bijvoorbeeld een stuk meer dan in onze buurlanden.

In België betaal je 60 cent, en in Duitsland 65 cent. Accijns betaal je altijd per liter brandstof, en dit gaat rechtstreeks naar de overheid. Maar de accijns is niet de enige belasting die op de benzineprijs wordt geheven. De overheid rekent namelijk ook nog btw op de brandstofprijzen. Dit is altijd ‘gewoon’ 21%. De overheid koos ervoor om tijdens de afgelopen energiecrisis minder accijns te rekenen, maar dat is nu weer normaal.

De accijns verlaging op de benzineprijzen was tijdelijk

2.1 Verlaging accijns loopt af

Op 1 januari 2024 loopt de verlaging op de accijns af. Daarnaast komt er een nieuwe tegenvaller aan, de inflatiecorrectie. De accijns stijgt dan aan de hand van een bepaald inflatiecijfer.

De inflatie is natuurlijk hoog geweest, en dus zal deze stijging zeker te merken zijn aan de pomp.

2.1. Marge van pomphouders en oliebedrijven

Het laatste gedeelte van de benzineprijs is de marge die overblijft voor pomphouders en oliebedrijven. Zij moeten natuurlijk ook winst maken. Op het moment van schrijven is dat 18 cent per liter, omgerekend minder dan 8% dus.

3. Hoe zit het met de benzineprijzen in de rest van Europa?

Zoals gezegd is Nederland het duurste land van de EU om te tanken. Als je vaak met de auto op vakantie gaat zal dit geen verrassing voor je zijn.

Dit komt grotendeels door de accijnzen en de btw. Gemiddeld gezien is de accijns 53 cent per liter benzine in Europa. Daar zit Nederland dus bijna 2 keer boven. Ook de btw is voor ons hoger, in België is het ook 21 procent, maar Duitsland zit op 19. Al met al telt het allemaal toch op.

3.1 Wereldwijd zijn benzineprijzen veel lager

Wereldwijd betaal je voor een liter benzine gemiddeld gezien 1,27, al moet je beseffen dat de benzineprijzen wereldwijd niet zomaar 1-op-1 met elkaar te vergelijken zijn.

In Hong-Kong hebben de mensen het in ieder geval nog een stuk slechter dan hier, want die betalen bijna 3 euro voor een liter benzine.

In Nederland kan als zelfstandig ondernemer nog een zakelijke tankpas nemen, zodat je veelal korting krijg per liter en de btw kan terugvragen. Voor particuliere zijn er minder mogelijkheden al is er wel soort van een particuliere tankpas beschikbaar.

 

  • Exclusief: de eerste 3 maanden(!) gratis.
    Daarna: €3 per maand, maandelijks opzegbaar
  • Tanken én laden bij 2000+ tankstations en 462.000+ oplaadpunten
  • Pompprijs is leidend
  • Aanvragen via deze site geen eenmalig kosten (t.w.v €12,-)
  • Geen (standaard) borg betaling, transactiekosten of service fee
  • Fijnmazig landelijke dekking door multi-merken netwerk
  • Geen gedoe met bonnetjes, al je facturen in één online portaal

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

 

FleetPass tankpas voor Nederland

 

  • Tanken in Benelux (3200+ tankstations) bij vele merken
  • Laden in Europa bij alle 462.000+ oplaadpunten
  • Merken: Esso, Texaco, Avia, Q8, Tango, Tamoil, TinQ, Firezone en meer
  • Geen transactie kosten of service fee per tankbeurt
  • Geen contract en opzegtermijn
  • Geschikt voor personenauto en bestelwagen
  • Géén minimum afname verplichting 

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

FleetPass tankpas voor Nederland

 

  • De kortingen gelden op de gemiddelde landelijke adviesprijzen. 
  • Bekijk waar je kan tanken met  de app (iOS en Android)
  • Je account, facturen en uitgave online beheren
  • Niet geschikt voor elektrische of hybride auto’s
  • De tankpas is beveiligd met PIN code en kan gekoppeld worden aan kenteken
  • Geen pechhulp mogelijkheden
  • Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen

Voor de aanvraag is o.a. het BTW – en KvK nummer nodig. Jouw KvK nummer kun je hier vinden

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

FleetPass tankpas voor Nederland

 

Share This