2 minuten leestijd

De Autobahn in Duitsland wordt door veel autoliefhebbers als een soort Walhalla gezien. Althans, de gedeeltes waar de geen snelheidslimiet van kracht is. Waar je in Nederland overdag niet harder mag dan 100 kilometer per uur kun je in Duitsland te volledige potentie van je auto benutten. Maar door allerlei omstandigheden – de oorlog in Oekraïne is daar een van – zou daar (tijdelijk) een einde aan kunnen komen. Dat harde rijden kost namelijk erg veel brandstof.

1. Nedersaksen is er klaar voor

Er is nog geen besluit genomen en of de limiet op de Autobahn verdwijnt is absoluut niet zeker, maar er gaan steeds meer stemmen op dat er iets moet veranderen.

Op een bijeenkomst van de milieuministers van Duitsland – elk van de zestien deelstaten heeft een eigen minister voor het milieu – was het Olaf Lies die zei dat een signaal afgeven goed kan zijn.

1.1 Kans van slagen niet groot

Dat Lies, de minister van Nedersaksen, voor deze woorden koos geeft ook aan dat de kans van slagen voor het plan over de Autobahn niet zo heel groot is.

Een groot deel van de inwoners van Duitsland wil niet dat er getornd wordt aan het ‘recht’ om zo hard te rijden als je wil. 

Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger

Speur door onze kennisbank waar je 500+ artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.

Naar de kennisbank

De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratiehandige apps emobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet..

2. Nieuwe regering maakt geen einde aan Autobahn

Sinds een aantal maanden heeft Duitsland een regering waarin ook een groene partij zit. Deze partij wil logischerwijs dat er einde komt aan het limietloze hard rijden, maar in het coalitieakkoord is er niet tot een compromis gekomen over bijvoorbeeld een maximum van 130 kilometer per uur.

Dat wilde de liberale FDP niet, de andere deelnemer van de regering.

2.1 Toch een bekeuring voor te hard rijden op de Autobahn?

Toch zal het ons allemaal niet verbazen als er over een aantal jaren in Duitsland gewoon een bekeuring wordt gegeven als je 200 per uur rijdt op de Autobahn.

In de tijden van de huidige kilmaatcrisis lijkt er gewoon niet onderuit te komen. Overigens is het – als we allemaal elektrisch rijden – de vraag of er nog velen heel hard gaan rijden.

Het verschil in actieradius tussen een gemiddelde snelheid van 100 en 130 is al erg groot, volgens onderzoek van de ANWB. Ga maar na hoe dat is als je met 180 over de Autobahn rijdt.

3. Waar komt het gebrek aan ‘Tempolimit’ vandaan?

Als we gaan kijken naar hoe het komt dat er geen snelheidslimiet is in Duitsland, komen we vooral uit bij het feit dat Duitsers trots zijn op de producten die ze maken.

Engineered in Germany is een uitspraak die over de hele wereld veel waarde heeft. Dat Duitsers willen pronken met het feit dat hun BMW, Audi of Volkswagen 200 kilometer per uur op de Autobahn kan, valt dus enigszins te begrijpen.

Het zal dan ook een impopulaire maatregel worden, als deze ooit door het parlement komt. En het betekent ook dat wij Nederlanders iets minder snel in de sneeuw zijn in de winter.

  • Koop : €5,- per maand, eenmalig kosten €145,-
  • Lease:  €10,- per maand, all-in
  • Eerste 3 maanden gratis via onze site
  • Rittenregistratie, inclusief straat parkeren app
  • Bij uitstek geschikt voor zzp’er
  • Plug & Play installatie en gebruik
  • Let op: gebruik korting couponcode ‘zakengemak’

Bestel nu v.a. €5,- per maandmet couponcode ‘zakengemak’ 

Cartracker - dongle

Score
8,5

  • Automatische kilometerregistratie
  • Al meer dan 20.000 zakelijke gebruikers 
  • Fiscusproof, inbouw systeem heeft keurmerk RitRegistratieSystemen 
  • Altijd en overal inzicht (gratis app + webportaal)
  • Te koppelen aan MoveMove pas
  • Straat parkeren zonder transactiekosten
  • Let op: gebruik korting couponcode ‘zakengemak’ 

Bestel nu v.a. €5,- per maandmet couponcode ‘zakengemak’ 

Cartracker - dongle

Uniek: plug & play, met straatparkeren

Share This