2 minuten leestijd

Er staat veel te veranderen op het gebied van transport in Nederland. Over een aantal jaren mogen er geen auto’s met conventionele brandstofmotor meer worden verkocht en moet alles duurzaam zijn. Toch is er ook nog zoiets als biobrandstof in ontwikkeling. Voegt het iets toe om deze brandstof te tanken? Lees er hier alles over!

1. Biobrandstof niet zo goed als je zou denken

Er zijn twee redenen waarom we minder fossiele brandstoffen gaan gebruiken. Enerzijds is het een keer op en anderzijds is de hoge fossiele uitstoot van CO2. Dit laatste is te verminderen door het bijmengen van biobrandstof, zoals bio ethanol.

De normale benzine die we tanken is al deels vermengd met een gedeelte bio-ethanol. De 5 en 10 in E5 of E10 benzine staan voor het percentage bio-ethanol dat aan de benzine is toegevoegd. De meeste auto’s rijden op E10, wat betekent dat er maximaal 10 procent bio-ethanol is toegevoegd aan het mengsel.

E10 betekent dat 10 procent bio ethanol is toegevoegd

Nou is dat op zich zelf al een niet heel hoog percentage, maar als je dan ook nog eens nagaat dat bij de opwekking of productie van bio-ethanol veel milieuschade aanwezig is, ga je al helemaal twijfelen.

1.1 Alleen gebruik van biobrandstof is niet genoeg

Een gedeelte van de ethanol die aan biobrandstof wordt toegevoegd komt namelijk van tropische gewassen. Denk bijvoorbeeld aan suiker. Om gebruik te maken van deze suiker vindt er ontbossing plaats.

Het gebruik van biobrandstof is gerommel in de marge

Natuurlijk is het beter dan de opwekking van olie, maar het is ‘gerommel in de marge’. Als we als samenleving echt willen vergroenen, zal het gebruik van biobrandstof niet genoeg zijn.

1.2 E85 tanken?

Er is op sommige plekken ook E85 te tanken. Deze brandstof bestaat – verwarrend genoeg – niet voor 15 procent uit bio-ethanol, maar uit 85 procent! Deze brandstof is niet breed verkrijgbaar, en je auto moet ook speciaal zijn aangepast om er op te kunnen rijden.

In diesel zit normaal gesproken 7 procent bio-ethanol toegevoegd – het heet dan ook B7. Er zijn alternatieven, maar die worden nauwelijks gebruikt.

Wat is E10 benzine en andere feitjes over auto brandstof

2. Nederland ‘koploper’ benzine rijden

Nederland is sowieso een van de weinige Europese landen waar relatief weinig diesel wordt gebruikt. Volgens het Europees Milieuagentschap rijdt in heel Europa rzo’n 70 procent van alle personenauto’s op diesel, in Nederland is dat slechts een kwart.

Een groot verschil, wat te verklaren is door het feit dat Nederland niet zo groot is. Diesel is natuurlijk een stuk meer rendabel als je veel kilometers aflegt zoals Frankrijk en Duitsland

Wil je de uitstoot verminderen, dan is elektrische rijden, of rijden op waterstof een grote verbetering. De inzet van biobrandstof is een druppel op een gloeiende plaat.

Nog beter is door minder te rijden, maar dat is niet altijd mogelijk voor je business.

 

  • Exclusief: de eerste 3 maanden(!) gratis.
    Daarna: €3 per maand, maandelijks opzegbaar
  • Tanken én laden bij 2000+ tankstations en 462.000+ oplaadpunten
  • Pompprijs is leidend
  • Aanvragen via deze site geen eenmalig kosten (t.w.v €12,-)
  • Geen (standaard) borg betaling, transactiekosten of service fee
  • Fijnmazig landelijke dekking door multi-merken netwerk
  • Geen gedoe met bonnetjes, al je facturen in één online portaal

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

 

FleetPass tankpas voor Nederland

 

  • Tanken in Benelux (3200+ tankstations) bij vele merken
  • Laden in Europa bij alle 462.000+ oplaadpunten
  • Merken: Esso, Texaco, Avia, Q8, Tango, Tamoil, TinQ, Firezone en meer
  • Geen transactie kosten of service fee per tankbeurt
  • Geen contract en opzegtermijn
  • Geschikt voor personenauto en bestelwagen
  • Géén minimum afname verplichting 

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

FleetPass tankpas voor Nederland

 

  • De kortingen gelden op de gemiddelde landelijke adviesprijzen. 
  • Bekijk waar je kan tanken met  de app (iOS en Android)
  • Je account, facturen en uitgave online beheren
  • Niet geschikt voor elektrische of hybride auto’s
  • De tankpas is beveiligd met PIN code en kan gekoppeld worden aan kenteken
  • Geen pechhulp mogelijkheden
  • Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen

Voor de aanvraag is o.a. het BTW – en KvK nummer nodig. Jouw KvK nummer kun je hier vinden

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

FleetPass tankpas voor Nederland

 

Share This