Na een jaar vol met problemen over brandstof en energie ontstaat er wederom een nieuw heet hangijzer in Europa en dus ook in Nederland. Er dreigt namelijk een diesel schaarste te komen en dat heeft meerdere oorzaken. Er zijn allerlei mogelijkheden die de overheid momenteel aan het overwegen is om de problemen voor te zijn of op te lossen, maar de ban op de Russische olie komt eraan en dat gaan we waarschijnlijk zeker merken aan de pomp. Hieronder lees je er meer over.
1. Sancties voor Rusland
Dat er nieuwe sancties voor Rusland aan zaten te komen naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne is al lan geen geheim meer. Het was dus eigenlijk afwachten tot dat er een ban op Russische olie zou komen. En vanaf 5 december van dit jaar is het verboden om ruwe olie uit Rusland te halen, en dat zal te merken zijn bij de raffinaderijen in bijvoorbeeld de Rotterdamse haven.
In deze fabrieken wordt Russische ruwe olie zo bewerkt dat er diesel van gemaakt kan worden. En de processen zijn niet zomaar in te stellen op een ander type olie. Daardoor is het dus niet ondenkbaar dat er een diesel schaarste komt in de Nederlandse markt.
Diesel schaarste is nieuwe hete hangijzer in Europa
1.1 Diesel schaarste raakt transportsector
Diesel is onmisbaar voor de transportsector in Nederland. Bijna alle bedrijfswagens en vrachtwagens rijden op diesel. Als de prijs van de brandstof stijgt, of de diesel schaarste leidt tot een tekort, zal dat doorwerken op de rest van de keten.
Uiteindelijk zijn er natuurlijk vanuit andere plekken ook olie te halen om het tekort tegen te gaan, maar de vraag is of dat snel genoeg gaat.
Daarnaast is ook de fysieke afstand van belang. Een schip uit Rusland is in 5 dagen in Nederland. Vanuit het midden-oosten duurt dan meer dan 14 dagen en vanuit Amerika is dat zelfs nog een stuk langer.
2. Prijs gaat omhoog bij diesel schaarste
De dieselprijs is natuurlijk al relatief hoog, en wordt om het moment van schrijven nog gecompenseerd door de verlaging van de accijns.
De vraag is hoelang deze verlaging nog van kracht blijft en wat er gebeurt met de prijs als er daarnaast ook nog eens de echte diesel schaarste op komt zetten. Er is door de overheid wel vooruitgedacht – logischerwijs.
Er zijn voorraden aangelegd die kunnen voorzien in de vraag tijdens een overbruggingsperiode. Maar hoe lang deze voorraden toereikend zijn is ongewis en als er echt een tekort komt, gaan we dat echt merken in het land. Stijgende transportkosten worden doorberekend in de prijzen in de winkels.
2.1 Handhaving een ding
Het is echter nog wel afwachten of de ban op Russische olie makkelijk te handhaven is. De oliemarkt is wereldwijd en het vermengen van verschillende type olie is relatief makkelijk.
Nadat de olie is vermengd, is niet meer te achterhalen waar de olie is gewonnen. Of de ban gaat resulteren in een diesel schaarste is dus nog niet met zekerheid te stellen, maar het worden wel spannende maanden.
- Geen maandelijkse paskosten, ofwel gratis
- Garantiekorting van minimaal 13 cent bij 1330+ stations
- Aanvragen via deze site geen eenmalig kosten (t.w.v €12,-)
- Geen (standaard) borg betaling en transactiekosten
- Fijnmazig landelijke dekking: 1330+ tankstations
(Q8, Tango, OK, Texaco, Esso, Sakko, Avia, Argos, Firezone) - Afrekenen en gebruik van >90 carwash o.a. bij Esso, Texaco en OK
- Betaald parkeren in de Tango App
- Twee wekelijks één btw-factuur, geen gedoe met bonnetjes

Deze gratis tankpas is bedoeld voor ondernemers die de laagste brandstofprijs belangrijkst vinden.
8,7
- Tanken in Benelux (totaal 1900+ tankstations) bij 8 merken
- Tango, Avia, Sakko, OK, EG Group van Texaco & Esso, Esso (Vissers), Total (CNG), Argos, Firezone
- Pompprijs is leidend
- Tango heeft ‘Slimme donderdag deals’: €0,17 cent korting
- Geen transactie kosten per tankbeurt
- Contractduur 4 jaar, maar geen opzegtermijn
- Géén lastige credit check die je aanvraag in de weg staat
- Echte tankpas zzp, incl. beheerders tool voor het wagenpark
- Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK),
- De kortingen gelden op de landelijke adviesprijzen.
- In gebruik bij meer dan 13.000 ondernemers
- Alle tankstations staan in de (nieuwe) Tango app
- Betaald parkeren app geintegreerd
- Niet geschikt voor elektrische of hybride auto’s
- Geen pechhulp mogelijkheden
- Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen
Voor de aanvraag is o.a. het BTW – en KvK nummer nodig. Jouw KvK nummer kun je hier vinden


Floris schrijft al jaren artikelen voor onze website. Bedreven in het vinden van zinvolle informatie en tips over tanken, kilometerregistratie en het zakelijk rijden.