3 minuten leestijd

Al jarenlang wordt er van alles beloofd over waterstof. Het zou zomaar eens het ontbrekende stukje zijn in de puzzel van de verduurzaming van veel industrieën. Toch zijn er veel problemen met de waterstofproductie en wordt er nog niet zoveel progressie gemaakt als gewenst. Op dit moment kost het meer energie om waterstof te produceren, dan wat het oplevert. Maar misschien is er nu wel iets gevonden wat alles net een beetje makkelijker maakt..

1. Hoe zit het ook alweer met waterstof?

Waterstof is een veelvoorkomend element, wat gebruikt kan worden als een drager van energie. Dat zit zo, de waterstofproductie begint door elektrolyse toe te passen op gezuiverd water. Je krijgt dan H2; waterstof. Dit is een energie-intensief proces en er zijn speciale machines voor nodig.

Het waterstof moet vervolgens opgeslagen en vervoerd worden. Dit gebeurt onder hoge druk, zodat de waterstof vloeibaar wordt. Ook het onder druk brengen en houden van waterstof kost veel energie.

1.1 Waterstofproductie is nog niet efficiënt

Als de waterstof eenmaal op de plek van ‘gebruik’ is gekomen, wordt deze weer omgezet in elektriciteit, zodat een elektromotor kan worden aangedreven.

Uiteindelijk blijft zo’n 40% over van de originele elektriciteit over die nodig is voor de waterstofproductie.

Al met al zijn de beschreven stappen niet efficiënt en blijft er uiteindelijk zo’n 40% over van de originele elektriciteit die nodig is voor de waterstofproductie.

2. Wat is dan de toegevoegde waarde?

Dan vraag je je misschien af wat de toegevoegde waarde is van waterstof. Hoe kan het een plekje krijgen in onze energievoorziening? Dat zit hem hier in: je kunt waterstof zien als een soort batterij.

Het kan de piekmomenten helpen te managen. Deze piekmomenten – als bijvoorbeeld de zon veel schijnt of de wind hard aanwezig is – kunnen het overschat aan elektriciteit gebruiken om waterstof te produceren. Als de waterstofproductie er niet zou zijn, zou deze elektriciteit helemaal verdwijnen.

nexo

2.1 Waterstof auto is er al

Als het om elektrisch auto’s gaat, dan wordt vaak naar Tesla gekeken. Dat is terecht gezien hun historie, maar de autobouwers uit Zuid Korea zitten ook niet stil.

Zo heeft Hyundai heeft zichzelf als doel gesteld sinds 2021 uit te groeien tot het groenste automerk ter wereld. De waterstofauto heeft de toekomst, vindt Hyundai. Op de laatste CES beurs in Las Vegas, is een update gepresenteerd van het model watersofauto Nexo, die een actieradius heeft van maar liefst 800 kilometer.

3. Nieuwe vondst kan verandering brengen in waterstofproductie!

Maar er is nu iets gevonden wat een grote verandering teweeg kan brengen; namelijk dat waterstof in verschillende aardlagen onder onder de grond aanwezig is. Deze ‘gouden’ waterstof is – vergelijkbaar met aardolie – opgeslagen in talloze velden over de hele wereld.

Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger

Speur door onze kennisbank waar je 500+ artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.

Naar de kennisbank

De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratiehandige apps emobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet..

3.1 Waterstofproductie wordt fors goedkoper

De ‘gouden waterstof’ is niet alleen duurzamer zijn dan bijvoorbeeld groene waterstof, maar zelfs goedkoper om te winnen. Groene waterstof produceer je met hernieuwbare energie zoals wind en zon. Dan heb je nog blauwe en grijze waterstof, waar CO2 vrijkomt bij de productie.

Bij blauwe waterstof wordt de uitstoot nog opgevangen, bij grijze waterstof niet. Het alternatieven, maar niet echt 100% duurzaam.

3.2 Proefboringen gestart

Er zijn in Nebraska al eerste proefboringen gedaan en er wordt steeds meer geïnvesteerd in deze vorm van ‘goudkoorts’. Het is natuurlijk nog de vraag of het allemaal echt rendabel blijkt, maar de eerste signalen zijn op zijn minst positief te noemen. De innovaties denderen voort!

 

  • Geen maandelijkse paskosten, ofwel gratis
  • Je betaalt alleen het laadtarief
  • Ook te gebruiken als hybride laadpas
  • Dekking +200.000 in Europa van publieke oplaadpalen,
  • Geen (standaard) borg betaling
  • Verder geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
  • Eén btw-factuur per 2 weken, geen gedoe met bonnetjes

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld

 

Fleetone REV laadpas

 

  • Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland  en Italie  (totaal +200.000 laadpunten)
  • (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
  • Geschikt voor personenauto en bestelwagens
  • Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
  • Maandelijks opzegbaar 

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld 

 

Fleetone REV laadpas

 

  • Online navigatie of met FleetOne App naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
  • 24/7 support voor laadproblemen
  • Beheer je account, facturen en uitgaven online
  • Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s

Direct je laadpas aanvragenin 3 minuten geregeld

 

Fleetone REV laadpas

Share This