Het jaar 2022 stond in het teken van hoge inflatie en stijgende gasrekeningen, maar ook de prijs van benzine en diesel was erg hoog. De actuele brandstofprijs is gelukkig al een tijd fors aan het dalen. En dat terwijl de oorlog in Oekraïne nog steeds in alle hevigheid bezig is. De reden dat de brandstofprijs daalt is op te delen in 3 stukken. In dit artikel gaan we deze onderdelen langs.
1. Het begint bij de olieprijs
Een van de belangrijkere peilers van de actuele brandstofprijzen is de hoogte van het bedrag dat betaald wordt voor een vat olie. De prijs van een vat olie wordt bepaald op het vraag-en-aanbodspel op de wereldmarkt.
Door de spanningen in de wereld werd er tijden lang minder lie geproduceerd, wat leidde tot een lager aanbod, hierdoor stegen de prijzen. Ook het herstel van de economie van verschillende landen na covid speelde mee. Er moest veel worden geproduceerd, waardoor veel olie nodig was. Hogere vraag, en dus ook een hogere prijs.
Hogere vraag, en dus ook een hogere prijs.
Dat de actuele brandstofprijzen niet zo hoog zijn, komt doordat de impact van de olieboycot op Rusland minder groot lijkt.
Dit kan erop duiden dat het Rusland lukt om hun olie alsnog te verkopen, zij het via tussenpersonen of andere omwegen.
2. Ook dollarprijs van invloed op de actuele brandstofprijs
Wat ook van invloed is op de actuele brandstofprijs die wij aan de pomp betalen, is de verhouding tussen de euro en de dollar. Olie wordt in principe altijd betaald in dollars, en dus zorgt een zwakkere euro voor hogere brandstofprijzen bij ons.
2.1 Wisselkoersen weer normaal
In 2022 was de dollar een tijd zelfs meer waard dan de euro, een redelijk unieke gebeurtenis. Momenteel heeft de euro weer aan kracht gewonnen en zijn ‘normalere’ wisselkoersen van toepassing. Dat scheelt aan de pomp.
Een paar procent verandering bij de wisselkoers kan al snel 5 tot 10 cent per liter brandstof schelen.
3. Actuele brandstofprijs gaat weer omhoog door accijns
Om te compenseren voor de hoge prijs voor benzine en diesel besloot het kabinet afgelopen jaar om een accijnsverlaging in te voeren. Deze verlaging zorgt er nog steeds voor dat de actuele brandstofprijzen lager zijn.
In 2023 gaat deze verlaging er wel weer vanaf. De eerste stap voor het afbouwen van het voordeel is op 1 juli.
Het zit er dus aan te komen dat de actuele brandstofprijs weer gaan stijgen, maar het is altijd maar afwachten voor hoelang dat geldt. De prijs van een vat olie is zeer fluctuerend en kan een paar weken later zomaar weer heel anders zijn.
- Geen maandelijkse paskosten, ofwel gratis
- Garantiekorting van minimaal 13 cent bij 1350+ stations
- Aanvragen via deze site geen eenmalig kosten (t.w.v €12,-)
- Geen (standaard) borg betaling en transactiekosten
- Fijnmazig landelijke dekking: 1350+ tankstations
(Q8, Tango, OK, Texaco, Esso, Sakko, Avia, Argos, Firezone) - Afrekenen en gebruik van >90 carwash o.a. bij Esso, Texaco en OK
- Betaald parkeren in de Tango App
- Wekelijks één btw-factuur, geen gedoe met bonnetjes

Deze gratis tankpas is bedoeld voor ondernemers die de laagste brandstofprijs belangrijkst vinden.
8,7
- Tanken in Benelux (totaal 1900+ tankstations) bij 8 merken
- Tango, Avia, Sakko, OK, EG Group van Texaco & Esso, Esso (Vissers), Total (CNG), Argos, Firezone
- Pompprijs is leidend
- Tango heeft ‘Slimme donderdag deals’: €0,17 cent korting
- Geen transactie kosten per tankbeurt
- Contractduur 4 jaar, maar geen opzegtermijn
- Géén lastige credit check die je aanvraag in de weg staat
- Echte tankpas zzp, incl. beheerders tool voor het wagenpark
- Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK),
- De kortingen gelden op de landelijke adviesprijzen.
- In gebruik bij meer dan 13.000 ondernemers
- Alle tankstations staan in de (nieuwe) Tango app
- Betaald parkeren app geintegreerd
- Niet geschikt voor elektrische of hybride auto’s
- Geen pechhulp mogelijkheden
- Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen
Voor de aanvraag is o.a. het BTW – en KvK nummer nodig. Jouw KvK nummer kun je hier vinden


Gestart in 2014 als initiatiefnemer van deze website, naast een baan bij Philips waarin ik veel hebt gereisd. Als (toen) deeltijd zzp-er altijd op zoek naar minimalisatie van administratie en schrijf graag voor mijn doelgroep: De Zakelijke Reiziger. Veel praktische kennis deel ik o.a. over zakelijke tankpassen en zakelijk auto leasen.