Een waterstofauto rijdt ook op stroom, alleen komt de elektriciteit niet uit een oplaadbare batterij. Het principe van waterstofauto’s is dat een brandstofcel onder motorkap waterstof omzet in elektriciteit.
Het bekende nadeel is een grote waterstoftank en een laag rendement, maar dat lijkt inmiddels opgelost. Want de innovatie dendert voort.
Het rendement wordt vergelijkbaar met elektrisch auto’s (rond de 70%) en het opladen kan in een paar minuten tijd.
Het tanken wat een waterstofauto is vergelijkbaar met het tanken van fossiele brandstof. Het lijkt dat de batterij auto zijn langste tijd heeft gehad. De Tesla lijkt ingehaald te worden door… Hyundai.
1. Tesla stapt over op waterstof?
Prof. Dr. Ad van Wijk, hoogleraar Future Energy Systems aan de TU Delft, is ervan overtuigd dat de waterstofauto in aantallen zal winnen van de elektrische auto.
Het huidige bekende rendement van rond de 60% is al significant beter als de benzine- en dieselauto’s: de Otto verbrandingsmotoren komen niet verder dan 25 tot 35%.
De Otto verbrandingsmotoren komen niet verder dan 25 tot 35%. Elektrische auto’s hebben een rendement van circa 60%
1.1 Laden gaat factor 10 sneller bij waterstofauto
Een waterstofauto is ook veel praktisch dan elektrische auto’s, omdat het opladen een stuk sneller gaat.
Bij snelle opladers wordt een Tesla in 20 tot 30 minuten opgeladen, bij een brandstofauto is dat al gauw een factor 10 lager.

Zoekt u de laadpas met de grootste dekking?
Bent u een EV-driver die een elektrische- of hybride auto rijdt? Dan kent u het probleem dat u niet overal uw auto kan opladen. Of dat meerdere pasjes of oplaad sleutels moeten hebben. Met de E-flux laadpas en laadsleutel kunt u terecht bij meer dan 40.000 laadpunten in Europa. Lees meer over de laadpunten, de kosten van opladen en hoe u aan zo’n pas kan komen.
2. Nu de infrastructuur nog
De grote autofabrikanten zijn er volop mee bezig met waterstofauto’s. De aanschafprijs is nog wel een dingetje, maar als de productieaantallen toenemen, dan zal de prijs snel dalen.
Nog een dingetje: waar kan je tanken? Net als bij de laadpalen van bijvoorbeeld FastNed, Dat heeft jaren geduurd.
Het zal eveneens jaren duren voordat de infrastructuur er op is aangepast. Buiten Nederland gaat het wel sneller.
Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië hebben al een netwerk van publieke waterstof tankstations in ontwikkeling .
Maar goed, er is een begin gemaakt. In 2017 zijn in ieder geval ten minste 16 waterstofstations operationeel. Een eerste stap. Hoe zou in 2025 zijn?
3. Waar staat Nederland in 2025 met de waterstofauto?
Van Wijk voorspeld dat binnen 10 jaar de waterstofauto de batterijauto heeft ingehaald. Maar de batterijauto zal zeker niet verdwijnen.
In stedelijk vervoer en klein transport zoals naar supermarkt blijft zo’n auto een rol spelen.
Bij vervoer over grotere afstanden is bij waterstof de ideale brandstof zoals voor bussen, taxi’s, vrachtwagens en .. schepen.
3.1 Wat gaat Tesla doen?
Dankzij Tesla is batterijtechnologie een stuk verder gekomen en waarvan het eind nog niet in zicht is.
Kijk maar naar de vrachtwagens die Tesla recent heeft aangekondigd. Elon Musk van Tesla heeft ons een grote dienst bewezen, aldus van Wijk.
Hij schat in dat Tesla ook gaat inzetten op de auto op waterstof. Misschien starten ze met tussen varianten.
Want een hybride systeem met een batterij én een brandstofcel kan een heel efficiënte en duurzame oplossing zijn, vooral voor grotere voertuigen zoals bussen.”
3.2 Levensduur gaat omhoog
Van Wijk gaat door met zijn college: de levensduur van de brandstofcel wordt aanzienlijk verlengd.
Dat komt doordat onderweg de accu continue wordt opgeladen en dus niet een fluctuerend vermogen moet leveren, wat de levensduur ernstig reduceert,
4. Nieuwe ster: Hyundai

Als het om elektrisch auto’s gaat, dan wordt vaak naar Tesla gekeken. Dat is terecht, maar de Zuid Koreanen zitten ook niet stil.
Hyundai heeft zichzelf als doel gesteld om in 2021 uit te groeien tot het groenste automerk ter wereld. De waterstofauto heeft de toekomst, vindt Hyundai. De brandstofcel techniek is dé oplossing voor emissieloze auto’s.
Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas heeft Hyundai een nieuwe generatie auto op waterstof onthuld: de Nexo.
Er wordt maar liefs een actieradius geclaimd van 800 kilometer!
5. High tech waterstofauto uit Korea
De Fuel Cell electric Vehicle (FCEV) auto zit vol met noviteiten, inclusief allemaal techno afkortingen:
- ADAS: Advanced Driver Assistance System
- Een Intelligent Personal Cockpit (ICP) die reageert op beweging en stem om bijvoorbeeld de airco te bedienen
- De ICP zorgt goed voor u: De Wellens Care bewaakt door sensoren in de stoel uw hartslag en presenteert adviezen indien de stress toeneemt
- U kunt kiezen tussen Lance Follwing Assist (LFA), Highway Driving Assist (HAD) en Remote Smart Parking Assist (RSPA)
- De dode hoek kunt u in de gaten houden via Blind-spot View Monitor (BVM)
Het vermogen is 135 kw (brandstofcel 95 kW en batterij 40kW) is en kan kilometers ver rijden op een lading.
Koude is een vijand van de batterij. Maar de nieuwe suv moet mogelijk zijn om de motor te starten in koude weersomstandigheden, tot -30 graden Celsius.
De auto op waterstof heeft drie waterstoftanks met een grote opslagcapaciteit door de toepassing van sterkere wanden.
Kortom, deze stoer ogende auto beloofd veel. Zie ook onderstaande video over deze SUV:
6. Dit jaar is de Nexo al beschikbaar
De Nexo werd eind 2018 in Europa en USA uitgebracht, voor een aanschafprijs vanaf €69.995.
De ambitie is hoog bij de Koreanen. De komende jaren willen ze veertien nieuwe ‘ecovoertuigen’ uitbrengen.
Het gaat dan om vijf hybride modellen, vier plug-in-hybrides, vier elektrisch aangedreven auto’s en de nieuwe waterstofauto.
Toch zijn ze ook realistisch. Hyundai denkt pas tegen 2035 economisch baat gaat hebben van waterstofauto’s.
Het gebrek aan een uitgebreide infrastructuur om waterstof te kunnen tanken is daarbij een belangrijke factor. Hyundai heeft tot die tijd weinig keus dan in te zetten op elektrische auto’s met batterijen zonder brandstofcel.
7. Ook Volkswagen zit niet stil
Volkswagen ontwikkelt een waterstofauto met een bereik van maar liefst 2000 kilometer. Dat bericht kwam per ongeluk naar buiten. Ze hadden stilletjes een patent ingediend van een waterstofauto die 2.000 kilometer op één tank kan rijden.
Het is patent waardig omdat ze een andere techniek gebruiken. Het belangrijkste verschil met de brandstofcellen van Hyundai en Toyota is dat men een keramisch membraan gebruiken in plaats van het gebruikelijke plastic membraan.
Het grote voordeel van een keramische membraan is dat niet hoeft nat worden gemaakt. Hierdoor bevriest hij niet in de winter, uitdroogt in de zomer of schimmels aantrekt. Dit zijn blijkbaar problemen waar andere waterstofauto’s met brandstofcellen tegenaan lopen.
Waarschijnlijk komt volkswagen in 2026 met een eigen waterstofauto op de markt.
7. En de tankpas dan?
Met sommige zakelijke tankpassen kan u al uw elektrisch of hybride auto elektrisch opladen.
Er is zelfs een specifiek oplaadpas specifiek voor elektrische auto’s: de E-Flux laadpas.
De passen zullen ongetwijfeld ook auto op waterstof gaan ondersteunen als er voldoende laadpunten zijn in Nederland. We blijven deze fraaie innovatie volgen!
- Paskosten €2,67 per maand, eenmalig aanschafkosten van €5,-
- Dekking van 98% (+300.000) in de Benelux van publieke laadpalen,
- +100.000 gebruikers (!)
- Snelladen bij Allego en Fastned
- Geen (standaard) borg betaling
- Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
- Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes
(8,5)
- Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland en Italie (totaal +300.000 laadpunten)
- (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
- Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
- Maandelijks opzegbaar
- Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
- Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK)
- Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
- e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
- 24/7 support voor laadproblemen
- Te combineren met betaald parkeren app
- Klanten beoordeling: 8,5
- Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s


Gestart in 2014 als initiatiefnemer van deze website, naast een baan bij Philips waarin ik veel hebt gereisd. Als (toen) deeltijd zzp-er altijd op zoek naar minimalisatie van administratie en schrijf graag voor mijn doelgroep: De Zakelijke Reiziger. Veel praktische kennis deel ik o.a. over zakelijke tankpassen en zakelijk auto leasen.