Er komen steeds meer innovatieve technologieën in de wereld van elektrische auto’s waardoor het gebruik steeds aantrekkelijker wordt. Een van deze innovaties is het bi-directioneel laden. Dit houdt grof gezegd in dat de accu van de auto gebruikt kan worden als stroombron van andere apparaten. Wat voor voordelen dit biedt en wat de toekomst in huis heeft lees je hieronder.
1. Waarom is bi-directioneel laden belangrijk voor de energietransitie?
Waarom veel mensen wachten op het bi-directioneel laden is omdat het kantelen met het terugdringen van stroompieken op het energienetwerk. De vraag naar stroom wordt meer verdeeld. Als er veel zon of wind is, kan de accu van de auto goedkoop worden opgeladen.
Als je huis vervolgens stroom nodig heeft, hoeft dit niet van het stroomnet worden afgehaald, maar kan het rechtstreeks uit de accu van de elektrische auto komen.
1.1 Investeringen door netbeheerder
Doordat dit soort diensten mogelijk zijn, wordt er een hogere efficiëntie gehaald uit duurzame energiebronnen. De hoge vraag kan uit de batterij worden gehaald, zeker als het mogelijk wordt om niet alleen terug te leveren aan het huis, maar ook aan het publieke net. Bi-directioneel laden noemen we dit.
Dat heeft ook te maken met investeringen die gedaan moeten worden door de netbeheerder.
2. Slimme energienetwerken zijn de toekomst
Dan is het ontwikkelen van bi-directioneel laden ook nog belangrijk voor de uitrol van zogenaamde slimme energienetwerken. Meters en sensoren kunnen energiebedrijven de juiste informatie geven op real-time basis.
Hierdoor wordt het beheren van vraag en aanbod makkelijker voor de bedrijven. Voor het toepassen van bi-directioneel laden heb je niet alleen een auto nodig die deze techniek ondersteunt, ook de laadpaal moet worden geüpdatet.
2.1 Bi-directioneel laden is niet meer weg te denken
Op het moment van schrijven zijn er al een aantal elektrische auto’s die de techniek ondersteunen. Maar de laadpalen en energienetwerken zijn nog niet zover. Er worden testen gedaan met zogenaamde vehicle-to-grid en vehicle-to-home initiatieven, maar ze worden nog niet landelijk gebruikt.
Ook moet er nog worden nagedacht over energietarieven en belastingen, voordat iedereen gebruik kan maken van bi-directioneel laden. Toch denken we dat het over een aantal jaren niet meer weg te denken is in de duurzame samenleving.
- Geen maandelijkse paskosten, ofwel gratis
- Je betaalt alleen het laadtarief
- Ook te gebruiken als hybride laadpas
- Dekking +200.000 in Europa van publieke oplaadpalen,
- Geen (standaard) borg betaling
- Verder geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
- Eén btw-factuur per 2 weken, geen gedoe met bonnetjes
- Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland en Italie (totaal +200.000 laadpunten)
- (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
- Geschikt voor personenauto en bestelwagens
- Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
- Maandelijks opzegbaar

- Online navigatie of met FleetOne App naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
- 24/7 support voor laadproblemen
- Beheer je account, facturen en uitgaven online
- Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s


Floris schrijft al jaren artikelen voor onze website. Bedreven in het vinden van zinvolle informatie en tips over tanken, kilometerregistratie en het zakelijk rijden.