>>De mythe dat brandstofkwaliteit verschilt per tankstation

De mythe dat brandstofkwaliteit verschilt per tankstation

4 minuten leestijd

Welke rol speelt de brandstofadditief voor de brandstofkwaliteit?

De meningen over brandstofkwaliteit zijn vaak verdeeld. Volgens de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI) voldoet de kwaliteit van benzine en diesel aan de pomp aan de Europese richtlijn. Deze standaarden (NEN-EN 228 voor benzine en NEN-EN 590 voor diesel) bevatten een lijst met specifieke eisen die gericht zijn op goed functioneren van de motor en op zo laag mogelijk emissies van schadelijke stoffen. Ook de kwaliteit van LPG is in een NEN-EN 589 standaard vastgelegd. Volgens website autoweetjes verschilt de brandstofkwaliteit toch per tankstation. Is dit nu een mythe of is het echt zo? Welke rol speelt een brandstofadditief hierin? Een onderzoekje…

 

 

De brandstofkwaliteit kan per tankstation verschillen

Het is niet hard te maken dat bijvoorbeeld alle tankstations van Shell dezelfde kwaliteit brandstof verkopen. Het kan namelijk afwijken. De reden van een mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld diesel komt door de manier van distributie. Vanuit Nederland halen alle merken tankstations hun brandstof uit dezelfde regionale brandstof depots. Dus of het nu om Texaco, Q8, Esso, Sako, BP of Shell gaat, de brandstof komt allemaal vanuit een bepaalde regio. Deze basisbrandstof voldoet aan de bovengenoemde Europese kwaliteitsnorm. Maar de kwaliteit per regio kan licht verschillen. De reden en oorzaak is zoals eerder aangegeven het distributiesysteem.

Uit alle windstreken

De brandstof vanuit het depot in het westen kan uit een ander deel van de markt komen dan de brandstof vanuit het depot in het oosten van Nederland. De basissamenstelling van benzine en diesel bestaat uit koolwaterstoffen die uit olieraffinage en biobrandstoffen komt en voldoet aan de bovengenoemde normen. In de depots voegen alle brandstofmerken hun eigen zogenaamde brandstofadditief toe aan de brandstof. Want basisbrandstoffen staan erom bekend dat ze vuil achterlaten in de motor.

 

A-merken gebruiken brandstofadditief omdat ze nog beter dan de kwaliteitsnorm willen presteren.

 

Waarom brandstofadditief?

Dit vuil kan zich na verloop van tijd ophopen op essentiële motoronderdelen. En dit kan leiden tot slechtere prestaties, meer uitstoot en onderhoud aan de motoren. Daarom gebruiken merkleveranciers zoals Shell, BP en Q8 toevoegingen die niet zijn voorgeschreven in de kwaliteitsstandaard. Toch doen ze dit omdat nog beter dan de norm willen presteren. Men probeert met deze toevoegingen  te zorgen voor een schonere motor, betere prestaties, lagere emissies, minder slijtage van de motor en bescherming tegen corrosie te beiden. In ieder geval claimen ze allemaal dat een brandstofadditief de brandstofkwaliteit verhoogt wordt.

Shell, Texaco en Q8

De brandstofadditief van Shell

Enkele voorbeelden van een aantal premium formules in de markt zijn, ieder met een fraaie naam voor hun brandstofadditief:

  • Shell V-Power. Volgens Shell bevat de brandstof met hun formule een dubbele werking door a) de motor ingrijpend te reinigen en b) de prestatie te verhogen.
  • Texaco verkoopt EURO 95 XL dat volgens hun onderscheid zich van Euro 95 door zijn reinigende eigenschappen, betere prestaties en een betere bescherming van de motor. Indirect leiden deze verbeterde prestaties tot een lager verbruik met minder schadelijke emissies en minder slijtage.
  • Q8 verkoopt HiQ brandstof. Het is beter voor de auto en de natuur, want de uitstoot van uitlaatgassen is minder. Het acceleratievermogen is verbeterd en het brandstofsysteem is meer beschermd tegen corrosie.
  • BP met Active technologie heeft een vergelijkbare uitleg.

 

Brandstofadditief wordt toegevoegd in de depots

De noodzaak van het gebruik van additieven lijkt steeds groter te worden. Dit heeft meerdere oorzaken. Het percentage aan bio-bestanddelen in brandstoffen neemt toe terwijl de afgelegde ritten korter worden. Daarnaast wordt de motortechniek steeds verfijnder en olieverversingsintervallen worden langer, dat willen we ook graag. Daarmee neemt de kans op motorvervuiling ook toe, zowel bij oude als bij de modernere motoren. Deze vervuiling zorgt voor mindere motorprestaties, een slechtere start, hoger verbruik, rookontwikkeling en hogere uitlaatemissies.

Functie toevoegingen komt op hetzelfde neer

De functie van de toevoegingen komt globaal op allemaal op hetzelfde neer. Ze worden toegevoegd in de depots op het moment dat tankwagens gevuld worden voor de levering aan tankstations. En daar kunnen verschillen tussen zitten. Maar VNPI bewaakt dat de brandstof aan de pomp voldoet aan de gestelde eisen. Daarom wordt het transport vanaf de depots verzorgd met speciaal ontworpen tankwagens. Brandstofleveranciers zijn verplicht om kwaliteitscontroles uit in de hele logistieke keten, van raffinaderij via depots tot de pomp.

Keihard bewijs van het nut van additieven ontbreekt

Het zelfde aantal liters benzine getankt en veel minder kilometers gereden. Wie kent deze discussie niet. Veel mensen hebben wel hun bedenkingen bij de brandstofboeren. Maar waar kan het aan liggen? Zoals eerder aangegeven komen de brandstoffen uit de zelfde brandstof depots. Wel worden er per merk verschillende brandstof dopes/ additieven aan de brandstof toegevoegd. Deze zorgen bijvoorbeeld voor een betere verbranding en ene benzine net iets zuiniger kan zijn dan de andere.  Onomstotelijk bewijs hiervoor is echter nooit geleverd, ondanks onderzoek. Volgens TNO zijn auto’s met premium brandstoffen rond de 1% zuiniger, volgens het Duitse ADAC tussen de 0 en 2%. Deze percentages zijn te laag om statistisch significante effecten te zien…

Brandstofprijzen verschillen wel

Kortom, de brandstofkwaliteit kan blijkbaar verschillen per tankstation, maar de verschillen zijn miniem.
Dan kunt u nog de vraag stellen of een liter wel een liter brandstof wel uit de brandstofpomp komt. Het is altijd de vraag of de pomp goed is afgesteld en u inderdaad de liters in de tank gooit die de pomp aangeeft. Aan de andere kant, de ijking of kalibratie van elk tankstation wordt regelmatig gecontroleerd door Nederlands Meet Instituut (NMI), dus daar mag u vanuit gaan dat dit goed gaat.

 

Want wat wel degelijk verschilt per tankstation, zijn de pompprijzen

 

Als u in bezit bent van zakelijke tankpas, dan betaald u de pompprijs bij het afrekenen. En daar moet u goed op letten als zakelijke rijder. Want wat wel degelijk verschilt per tankstation, zijn de pompprijzen. Zeker omdat er ook zijn tankstations zijn die de prijs in spitsuren omhoog gooien. Het tanken is duurder in 2018 geworden, maar door gebruik te maken van brandstof apps vindt u altijd het goedkoopste tankstation in de buurt.

Conclusie over de brandstofkwaliteit

Het is altijd goed en de moeite waard alles op een rijtje te zetten en oplettend te zijn tijdens het tanken. Het is per slot van rekening een erg duur betaald goedje. Maar mijn inziens is het een mythe dat de brandstofkwaliteit grote verschillen kent in Nederland. Brandstofadditief heeft ongetwijfeld hun nut, maar hoeveel? Dat is nooit hard bewezen en is ook deels marketing.
Het enige wat veel verschilt per tankstation zijn de brandstofprijzen. Maar dat is handig te ondervangen door gebruik te maken van de al genoemde brandstof apps


Voordelen zakelijke tankpas
  • Tankbonnetjes bewaren niet meer nodig
  • Sluitende administratie van de autokosten
  • Eén verzamelfactuur van de kosten en de betaalde btw
  • Goedkoper tanken en gegarandeerde de btw teruggave
  • Optioneel het betalen van parkeren, tol, autowasstraat enz.

Tankpas vergelijken en aanvragen

2018-04-19T07:14:07+00:005 apr 2018 |Tanken|

Geef een reactie