Ondernemers zijn vaak veel onderweg en zijn daarom altijd bezig met de prijs aan de pomp. En wat onder tussen wel duidelijk is, de benzineprijs stijgt maar door. De magische grens van 2 euro is al lang niet meer zo magisch, en iedereen merkt de consequenties.
Maar waar het nou precies door komt dat de prijs zo hoog, is niet zo makkelijk te zeggen. Er zijn namelijk meerdere oorzaken te noemen. In dit stuk zullen we een aantal van deze oorzaken aanstippen en proberen te duiden.
1. De olieprijs is van groot belang
Olie is de belangrijkste bouwsteen van benzine, dus al de olie duurder wordt, is het wachten tot de benzineprijs stijgt. Het feit dat de olieprijs momenteel erg hoog is, is een feit.
Ook dit is weer het resultaat van meerdere oorzaken. We beginnen bij de basis: olie.
1.1 Olieproductie niet op niveau
De belangrijkste is het feit dat de olieproductie nog niet op het niveau is van voor de coronacrisis. Doordat de vraag naar olie tijdens alle lockdowns ernstig naar beneden viel, werd de productie teruggeschroefd.
Alles komt nu weer op gang, maar de oliebedrijven kunnen (of willen) nog niet volledig mee. Het resultaat: hogere vraag dan aanbod, en dus stijgende prijzen.
Reuters heeft berichten geplaatst over problemen op de boorplatforms in de Verenigde Staten. Meer dan dertig procent van de boortorens zijn stilgezet tijdens de crisis, en is nog niet opgestart.
Ook zou gebrekkig onderhoud en achterblijvende investeringen in armere landen ervoor hebben gezorgd dat de platforms niet zomaar meer gebruikt kunnen worden.
Meer dan dertig procent van de boortorens in de USA zijn stilgezet tijdens de crisis
1.2 Gasprijzen stijgen
Voeg daar nog eens de hoge gasprijzen aan toe, en het feit dat de benzineprijs stijgt is geen verrassing meer. Want ook hier is er een gast tekort (Rusland?) en stijgen de prijzen
Grote gasverbruikers, zoals bijvoorbeeld de industrie, zoeken hun heil ook steeds meer in olie nu gas niet meer te betalen is.
2. Olie is veel duurder geweest, benzine nog niet: hoe kan dat?
Maar dat de benzineprijs stijgt komt niet alleen maar door de dure olie. Bedenk namelijk maar eens dat de olieprijs al ruim boven de 100 dollar per vat is geweest voor de coronatijd.
Dat is nu (nog) niet het geval. Het feit dat de euro tegenwoordig ‘slechts’ rond de 1,17 dollar waard is, heeft daar mee te maken. Toen de olie op zijn duurst was, krijg je voor elke euro ruim 1,30 dollar.
Dat de benzineprijzen zo hoog zijn merken we in Europa dus een stuk meer dan in de Verenigde Staten.
Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger
Speur door onze kennisbank waar je honderden artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.
De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratie, handige apps en mobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet.
2.1 Raffinaderijen draaien op hun max
Dat de benzineprijs stijgt heeft dan ook nog te maken met de problemen bij het verwerken van de olie tot benzine. Dit gebeurt in raffinaderijen, en deze zitten al een tijde ‘aan hun max’.
Dit komt wederom door de teruggeschroefde capaciteit ten tijde van de crisis. Het gaat weer even duren voordat dit probleem is opgelost, omdat de bedrijven slechts langzaamaan weer durven te plannen en investeren.
3. Dat de benzineprijs stijgt staat vast, maar is het einde in zicht?
Veel toonaangevende trendwatchers verwachten dat het nog wel even duurt voordat de olieprijzen stabiel worden of gaan dalen.
Dat de benzineprijs stijgt lijkt dus ook nog wel even te duren. Een positief punt is echter wel te noemen. Doordat de olieprijs hoog is, wordt het rendabel om duurdere technieken te gaan gebruiken om olie te vinden.
Hierdoor wordt het winnen van schalie-olie in de Verenigde Staten weer opgestart.
Benzineprijs stijgt, neem een tankpas!
Degene die het hardst worden getroffen, zijn natuurlijk degenen die het meest onderweg zijn. Als ondernemer die klanten moet blijven bezoeken heb je weinig andere opties. Door gebruik te maken van een Q8 Liberty Card kun je in ieder geval de kosten zo laag mogelijk houden door de voordelige prijzen.
Zo’n tankpas helpt natuurlijk, maar het is geen duurzame oplossing. Daar kan dee OPEC misschien nog te hulp schieten.
Dit verbond van olieproducerende landen heeft grote invloed om de prijs van olie (en dus benzine). Als zij besluiten meer te gaan produceren, is het feit dat de benzineprijs stijgt misschien snel verleden tijd!
- Geen maandelijkse paskosten, ofwel gratis
- Garantiekorting van minimaal 13 cent bij 1330+ stations
- Aanvragen via deze site geen eenmalig kosten (t.w.v €12,-)
- Geen (standaard) borg betaling en transactiekosten
- Fijnmazig landelijke dekking: 1330+ tankstations
(Q8, Tango, OK, Texaco, Esso, Sakko, Avia, Argos, Firezone) - Afrekenen en gebruik van >90 carwash o.a. bij Esso, Texaco en OK
- Betaald parkeren in de Tango App
- Twee wekelijks één btw-factuur, geen gedoe met bonnetjes

Deze gratis tankpas is bedoeld voor ondernemers die de laagste brandstofprijs belangrijkst vinden.
8,7
- Tanken in Benelux (totaal 1900+ tankstations) bij 8 merken
- Tango, Avia, Sakko, OK, EG Group van Texaco & Esso, Esso (Vissers), Total (CNG), Argos, Firezone
- Pompprijs is leidend
- Tango heeft ‘Slimme donderdag deals’: €0,17 cent korting
- Geen transactie kosten per tankbeurt
- Contractduur 4 jaar, maar geen opzegtermijn
- Géén lastige credit check die je aanvraag in de weg staat
- Echte tankpas zzp, incl. beheerders tool voor het wagenpark
- Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK),
- De kortingen gelden op de landelijke adviesprijzen.
- In gebruik bij meer dan 13.000 ondernemers
- Alle tankstations staan in de (nieuwe) Tango app
- Betaald parkeren app geintegreerd
- Niet geschikt voor elektrische of hybride auto’s
- Geen pechhulp mogelijkheden
- Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen
Voor de aanvraag is o.a. het BTW – en KvK nummer nodig. Jouw KvK nummer kun je hier vinden


Floris schrijft al jaren artikelen voor onze website. Bedreven in het vinden van zinvolle informatie en tips over tanken, kilometerregistratie en het zakelijk rijden.