2 minuten leestijd

Je zou het misschien niet denken, maar er is een verschil tussen zomer en winter benzine. Het is zelfs zo dat er wetten bestaan in Nederland die pomphouders vertellen wat ze wel en niet mogen verkopen op bepaalde tijdstippen. Tussen 1 mei en 30 september mag er dan ook geen ‘winter benzine’ verkocht worden. Hoe dit precies zit, lees je in dit artikel.

1. Het mengen van brandstof soorten is van alle tijden

Dat de brandstoffen die wij in onze voertuigen gooien vermengd worden, is geen geheim. Het is niet voor niets dat je bijvoorbeeld E5 of E10 benzine kunt tanken. Het verschil tussen deze twee brandstoffen is het percentage bio ethanol dat toegevoegd mag worden aan de benzine.

Bij E10 is dat maximaal 10 procent, bij E5 logischerwijs 5. Bij winter benzine gaat het niet om de hoeveelheid bio ethanol, maar om het toevoegen van butaan.

Daarnaast worden nog brandstof additieven toegevoegd, welke de motor schoner houden. Lees daar meer over in ons artikel over de mythe van de brandstofkwaliteit.

2. Winter benzine ontbrandt op zelfde manier door minder butaan

Het butaniseren van de brandstof, want zo heet dat, gebeurt om ervoor te zorgen dat de diesel of benzine op het zelfde moment ontbrandt als in de zomer.

De viscositeit is in de winter anders dan in de zomer

Doordat de buitentemperatuur in de winter anders is dan in de zomer, is de viscositeit – oftewel de vloeibaarheid – anders. Door minder butaan toe te voegen aan de zomer brandstof, wordt het verschil in kookpunt – en dus ontbrandingspunt – geminimaliseerd. Hierdoor is het gedrag van de brandstof beter voorspelbaar.

2.1 Energiedichtheid winter benzine

Het heeft overigens wel als gevolg dat de energiedichtheid van winter benzine. minder hoog is dan die van de normale brandstof. De brandstof is minder puur dan tussen 1 mei en 30 september. Een van de redenen waarom je in de winter minder zuinig rijdt…

Slim tanken award 2021 gewonnen door Sakko Uithuizen

3. Niet overal hetzelfde

Er is al aangegeven dat de Nederlandse overheid bepaalt wanneer er gebutaniseerd mag worden en wanneer niet. Dit heeft ook als gevolg dat er in andere landen anders om wordt gegaan met de brandstof.

Je kunt je namelijk voorstellen dat in koudere gebieden meer butaan moet worden toegevoegd aan de winter benzine. Gelukkig hoef je je geen zorgen te maken over wat je tankt, want je hebt zelf geen invloed op wat je uit de pomp haalt!

 

  • Exclusief: de eerste 3 maanden(!) gratis.
    Daarna: €3 per maand, maandelijks opzegbaar
  • Tanken én laden bij 2000+ tankstations en 462.000+ oplaadpunten
  • Pompprijs is leidend
  • Aanvragen via deze site geen eenmalig kosten (t.w.v €12,-)
  • Geen (standaard) borg betaling, transactiekosten of service fee
  • Fijnmazig landelijke dekking door multi-merken netwerk
  • Geen gedoe met bonnetjes, al je facturen in één online portaal

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

 

FleetPass tankpas voor Nederland

 

  • Tanken in Benelux (3200+ tankstations) bij vele merken
  • Laden in Europa bij alle 462.000+ oplaadpunten
  • Merken: Esso, Texaco, Avia, Q8, Tango, Tamoil, TinQ, Firezone en meer
  • Geen transactie kosten of service fee per tankbeurt
  • Geen contract en opzegtermijn
  • Geschikt voor personenauto en bestelwagen
  • Géén minimum afname verplichting 

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

FleetPass tankpas voor Nederland

 

  • De kortingen gelden op de gemiddelde landelijke adviesprijzen. 
  • Bekijk waar je kan tanken met  de app (iOS en Android)
  • Je account, facturen en uitgave online beheren
  • Niet geschikt voor elektrische of hybride auto’s
  • De tankpas is beveiligd met PIN code en kan gekoppeld worden aan kenteken
  • Geen pechhulp mogelijkheden
  • Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen

Voor de aanvraag is o.a. het BTW – en KvK nummer nodig. Jouw KvK nummer kun je hier vinden

Direct Jouw Pas Aanvragenin 3 minuten geregeld

FleetPass tankpas voor Nederland

 

Share This