De verschillen in benzineprijs wordt groter in Nederland. Het is meer en meer lonend om lokaal te tanken bij een onbemand tankstation en de snelweg links te laten liggen.
Dat het tanken duurder is geworden in 2018 komt door een accijnsverhoging per 1 januari. Tankstations langs de snelweg belasten de meeste verhogingen direct door naar de automobilist en hun prijzen komen dicht in de buurt van de landelijke adviesprijzen.
Sinds 2008 is het verschil tussen de gemiddelde benzineprijs bij het tankstation aan de snelweg en de onbemande tankstations nog niet zo groot geweest: van 9 naar 13 eurocent. Hoe komt dat?
1. Hoogste benzineprijs in drie jaar
De rekenmeesters van het CBS houdt dagelijks de tankbeurten bij van ruim 30.000 automobilisten. Het CBS publiceert daarom regelmatig de gemiddelde prijzen van Euro95.
In april 2018 was de gemiddeld benzineprijs €1,61 per liter. De laatste keer dat de automobilist zo’n prijs moest aftikken was in augustus 2015, toen was de prijs €1,66 per liter.
1.1 Verschillen zijn groot
De prijsverschillen tussen de tankstations worden groter. Het is publiek geheim dat tanken langs de snelweg in Nederland een aanslag is op uw bedrijfsportemonnee.
Dat geldt in zijn algemeenheid als u moet tanken in Europa, op een uitzondering na: Luxemburg. Daar zijn de prijzen langs de snelweg net zo laag als in de binnenlanden van het Groothertogdom.
Maar dit terzijde, terug naar Nederland!
1.2 benzineprijs bij onbemande tankstations goedkoper
De onbemande tankstations zijn goedkoper en het verschil tussen bemand en onbemand neemt toe. Het gat in 2015 was al 9 cent per liter en nu in april 2018 is dit (gemiddelde) verschil verder opgelopen tot 13 cent per liter.
Daarom wordt tanken langs de snelweg steeds minder gedaan door particulieren en met name door de zakelijke rijders.
Wie in een leaseauto rijdt, let blijkbaar minder op de benzineprijs, want de baas betaald toch wel. Voor zelfstandige ondernemers geldt dit minder, maar daar over later meer.
2. Oorzaken stijging brandstofprijzen

Dat de brandstofprijzen stijgen of dalen, komt door de relatie met de mondiale olieprijs en in mindere mate door verhogingen (nooit een verlaging..) van de accijnzen.
Om bij het laatste te beginnen, per 1 januari jl. is het tanken duurder geworden vanwege een accijnsaanpassing.
Zie bovenstaande grafiek met een piek in januari 2018. De motivatie die het rijk voor de verhoging geeft is inflatie correctie.
Volgens mij schommelt de inflatie al jaren rond de nul procent. Maar goed.
2.1 Mondiale ontwikkelingen
Er is nog meer redenen voor de stijging, want stijgende olieprijzen zijn terug van weggeweest. In 2014 was een vat ruwe olie in een half jaar tijd van $110 naar $50 gekelderd.
Olie had zijn beste tijd gehad leek het wel, want in 2016 zette de daling door richting de $30 per vat. Er waren toen vier oorzaken voor deze grote daling:
- Een enorm olie overschot op de wereldmarkt (OPEC en andere olie producerende landen hielden zich niet aan de afspraken)
- Een stagnerende Chinese economie,
- De opkomst van duurzame energiebronnen,
- Het opheffen van sancties in 2015 tegen Iran, waardoor nog meer olie op de markt kwam.
Een vat ruwe olie is het afgelopen half jaar flink gestegen. De overschotten zijn weg en de olieproducerende landen (OPEC, Rusland enz) lijken zich meer aan de afspraken te houden.
Een jaar geleden was een vat Brent-olie $45 naar nu ruim $75 per vat. Dat president Trump c.s. uit de Iran deal zijn gestapt zal ook een opdrijvend effect gaan geven.
In ieder geval versterken al deze factoren elkaar de laatste maanden.
2.2 Meer aan de hand
Ondanks de forse stijging van de prijs voor een vat uwe olie, is het toenemend verschil tussen een liter Euro95 langs de snelweg en van de lokale onbemande tankstations nog niet helemaal verklaard.
Want langs de snelweg steeg de prijs de afgelopen tien jaar met gemiddeld 8,9 eurocent, en bij de lokale onbemande pompen met slechts 6,4%
2.3 Felle concurrentie strijd
Het groter worden verschil komt namelijk door een prijzenslag onder de onbemande tankstations. Het aandeel van deze pompstations op het totale aantal is explosief gegroeid.
Het aantal bemande tankstations neemt af. In 2011 was 30% van de tankstations onbemand, maar in 2017 zijn er voor het eerst meer onbemande dan bemande pompen in Nederland.
Marktleider Tango groeit met 1 tankstation per maand en is daar mee de grootste.
3. De baas betaald toch wel
Volgens Paul van Selms, deskundige op gebied van brandstofprijzen bij consumenten inkooporganisatie United Consumers is er een felle strijd gaande.
Hij bevestigd dat automobilisten die een auto van de zaak rijden niet letten op de benzineprijs en makkelijker tanken langs de snelweg. Ze hoeven het immers zelf niet te betalen.
Voor de lokale onbemande pompen is de prijs een belangrijk concurrentiemiddel, legt Van Selms uit.
Zeker nu het aantal onbemande tankstations toeneemt en steeds meer Nederlanders meerdere van deze pompen in de buurt hebben. Tango heeft bijvoorbeeld als 192 tankstations verspreid over heel Nederland.
3.1 Teveel tankstations in Nederland
Winst maken lijkt bijna onmogelijk, omdat de benzineprijs bij een onbemand station zo laag is.
Van Selms doet een uitspraak waar tankstation eigenaren niet blij mee zijn: ‘Er zijn nu meer dan vierduizend tankstations in Nederland, terwijl dat er makkelijk duizend minder kunnen zijn..’
Ik denk dat hij gelijk heeft, kijk maar naar bijvoorbeeld Duitsland, daar zijn procentueel veel minder tankstations dan in Nederland.
Er zijn nu meer dan vierduizend tankstations in Nederland, terwijl dat er makkelijk duizend minder kunnen zijn.
3.2 Lokale verschillen zijn groot
Ondanks dat we een klein land zijn met relatief veel tankstations, kan de benzineprijs per locatie flink verschillen. Het verschil tussen de laagste en hoogste verkoopprijs was in april liefst 27 eurocent per liter.
Dat is serieus groot verschil! Bij ruim 80% van tankstations is die spreiding minder groot en ligt de verkoopprijs van Euro95 tussen de €1,55 en €1,67 euro.
3.3 Langs de snelweg is de benzineprijs zelden goedkoper
Saillant detail: de automobilist betaalt bij een onbemande pomp niet altijd minder dan langs de snelweg. Bij de onbemande pompen lag de prijs vorige maand tussen 1,50 en 1,73 euro per liter.
Daar tegenover is de benzineprijs tussen de €1,55 en €1,75 per liter langs de snelweg.
4. Zelfstandig ondernemers zijn honkvast
Uit een onderzoek van De Zaak is gebleken dat zelfstandig ondernemers altijd tanken bij 1 a 2 vaste pompstations. De reden is tweeledig: het is vaak dicht bij het de onderneming en men zoekt een tankstations die een lage prijs biedt. Maar er zijn ook zelfstandig ondernemers die veel op de weg zijn.
De meest bezochte pagina op deze website is het overzicht van de brandstof apps.
Daarmee kan de automobilist het goedkoopste station in de buurt vinden en tanken bij zijn eigen favoriete tankstation, al of niet bemand.
- Geen maandelijkse paskosten, ofwel gratis
- Garantiekorting van minimaal 13 cent bij 1350+ stations
- Aanvragen via deze site geen eenmalig kosten (t.w.v €12,-)
- Geen (standaard) borg betaling en transactiekosten
- Fijnmazig landelijke dekking: 1350+ tankstations
(Q8, Tango, OK, Texaco, Esso, Sakko, Avia, Argos, Firezone) - Afrekenen en gebruik van >90 carwash o.a. bij Esso, Texaco en OK
- Betaald parkeren in de Tango App
- Wekelijks één btw-factuur, geen gedoe met bonnetjes

Deze gratis tankpas is bedoeld voor ondernemers die de laagste brandstofprijs belangrijkst vinden.
8,7
- Tanken in Benelux (totaal 1900+ tankstations) bij 8 merken
- Tango, Avia, Sakko, OK, EG Group van Texaco & Esso, Esso (Vissers), Total (CNG), Argos, Firezone
- Pompprijs is leidend
- Tango heeft ‘Slimme donderdag deals’: €0,17 cent korting
- Geen transactie kosten per tankbeurt
- Contractduur 4 jaar, maar geen opzegtermijn
- Géén lastige credit check die je aanvraag in de weg staat
- Echte tankpas zzp, incl. beheerders tool voor het wagenpark
- Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK),
- De kortingen gelden op de landelijke adviesprijzen.
- In gebruik bij meer dan 13.000 ondernemers
- Alle tankstations staan in de (nieuwe) Tango app
- Betaald parkeren app geintegreerd
- Niet geschikt voor elektrische of hybride auto’s
- Geen pechhulp mogelijkheden
- Geen mogelijkheid om tol en parkeergarage te betalen
Voor de aanvraag is o.a. het BTW – en KvK nummer nodig. Jouw KvK nummer kun je hier vinden


Gestart in 2014 als initiatiefnemer van deze website, naast een baan bij Philips waarin ik veel hebt gereisd. Als (toen) deeltijd zzp-er altijd op zoek naar minimalisatie van administratie en schrijf graag voor mijn doelgroep: De Zakelijke Reiziger. Veel praktische kennis deel ik o.a. over zakelijke tankpassen en zakelijk auto leasen.