Elektrisch rijden wordt steeds volwassener in Nederland. Het aanbod van snellaadstations is daar een goed voorbeeld van. Met dit type laadpalen is jouw auto – mits deze het snelladen ondersteunt – in een korte tijd (ongeveer een halfuur) helemaal volgeladen. Deze ontwikkeling is natuurlijk heel gunstig, maar veel automobilisten zijn nog steeds niet overtuigd. Om de kennis te vergroten delen we in dit artikel 9 ervaringen bij snellaadstations. Misschien trekt het een aantal twijfelaars over de streep!
1. Laadsnelheid is erg hoog
We kunnen wel concluderen dat de laadsnelheid bij snellaadstations erg hoog is. Er worden zelfs laadpalen met 350 kW aangeboden langs de snelweg.
De snelheid is natuurlijk ook afhankelijk van hoe nieuw en luxe je auto is. In de test werd 150 kW regelmatig gehaald.
2. Het comfort bij snellaadstations kan beter
Over de laadsnelheid niet veel te klagen, maar het comfort kan veel beter. Een overdekt laadstation is eerder een uitzondering dan een regel.
Fastned is een van de beste aanbieder. Hier worden veel adapters aangeboden voor de stekker, en kwamen we slechts een keer een laadpaal tegen die niet werkte.
3. Snellaadstations staan niet op de beste locaties
De meeste snellader bevinden zich aan de snelweg, maar dan wel op gepaste afstand van het verlichte tankstation.
Resultaat: je staat in het donker te wachten tot je auto vol is.
Geen wachtruimte, koffie of wat dan ook. Kan een reden zijn om het laden even over te slaan in de avond.
Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger
Speur door onze kennisbank waar je honderden artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.
De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratie, handige apps en mobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet.
4. Allego en Ionity kun je het best vermijden van alle snellaadstations
Deze twee aanbieders hebben de slechtste faciliteiten van de snellaadstations.
De plekken zijn een eindje van de snelweg bij een verlaten hotel of restaurant. Wederom was het in het donker niet zo’n prettige ervaring.
5. Steeds meer palen bij een tankstation
Een erg fijne ontwikkeling zijn de snellaadstations bij de ouderwetse tankstations.
Shell heeft laadpalen toegevoegd bij zijn normale stations, waardoor je van alle gemakken bent voorzien. Je kan gewoon koffie halen, wifi gebruiken en binnen wachten.
Genoeg zicht en sociale controle van andere auto’s bovendien.
6. Snelladen is duur!
Je komt er gelijk achter als je wil snelladen, het is niet goedkoop!
Laden bij snellaadstations is een stuk duurder dan bij een publieke laadpaal, en al helemaal duurder dan thuis. Toch is het nog steeds veel goedkoper dan een volle tank benzine of diesel.
7. Elektrisch rijden is goed te doen door het snelladen
Snelladen is een erg gunstige ontwikkeling. Met de hoge laadsnelheden kun je in een aantal minuten zo 100 kilometer actieradius toevoegen aan de batterij.
Hierdoor heb je bijna dezelfde flexibiliteit als bij een conventionele verbrandingsmotor.
8. Tesla kiest zijn eigen pad
De snellaadstations van Tesla zijn anders dan de rest. De superchargers zijn meestal wat verder van de snelweg, maar het aanbod is wel groot.
Er zijn proeven om de Tesla laadpalen beschikbaar te maken voor andere elektrische auto’s. Even afwachten!
9. Is er soms wat kans op schade
Bij de laadpalen zijn de doorgangen erg smal, doordat vrachtwagens weggehouden moeten worden. Hierdoor kan je wat sneller een paaltje raken als je even niet oplet. Kijk dus goed rond bij de laadstations.
- Paskosten €2,67 per maand, eenmalig aanschafkosten van €5,-
- Dekking van 98% (+300.000) in de Benelux van publieke laadpalen,
- +100.000 gebruikers (!)
- Snelladen bij Allego en Fastned
- Geen (standaard) borg betaling
- Geen opslag- of transactiekosten per oplaadbeurt
- Maandelijks één btw-factuur met de laadkosten, geen gedoe met bonnetjes
(8,5)
- Opladen in Benelux, Frank, Duitsland, Zwitserland en Italie (totaal +300.000 laadpunten)
- (Semi) publieke laadpalen in steden, dorpen, parkeergarages, bedrijventerreinen, vliegvelden
- Géén lastige credit check die uw aanvraag in de weg staat
- Maandelijks opzegbaar
- Beheerders tool voor het wagenpark (mkb)
- Geschikt voor Stichtingen (mits ingeschreven bij KvK)

- Keuze uit een laadpas of sleutelhanger
- e-Flux app voor navigatie naar dichtstbijzijnde oplaadpunt
- 24/7 support voor laadproblemen
- Te combineren met betaald parkeren app
- Klanten beoordeling: 8,5
- Geschikt voor elektrische (ev) of hybride (phev) auto’s


Floris schrijft al jaren artikelen voor onze website. Bedreven in het vinden van zinvolle informatie en tips over tanken, kilometerregistratie en het zakelijk rijden.