Mijn smartphone op de bodem van toilet: in het kleinste kantoorruimte gebeurd er meer dan ontlasten.
Uit onderzoek blijkt dat maar liefs 73% van de mensen regelmatig de smartphone gebruikt op het toilet. Blijkbaar om het noodzakelijke en het aangename combineren…
Wat doen al die mensen toch allemaal met een smartphone op het toilet?
Het feit is dat het wel eens mis gaat. Welk stappenplan moet je doorlopen nadat je de smartphone op de bodem van toilet pot hebt moeten vissen?
1. Toilet is het kantoor
Bijna driekwart van de mensen gebruikt de smartphone op het toilet.
Verrassend hoog.
Dus ook ondernemers zullen dat vast en zeker doen. Het kleine kamertje is blijkbaar het verlengstuk van het kantoor.
We zijn allemaal druk,druk en druk. Toch is het ook wel humor.
Wat doen al die mensen dan op die smartphone? Een overzicht:
- Ruim 75% zit op de social media (facebook, LinkedIn, instagram enz) en handige apps te bekijken,
- Of ze zitten lekker ontspannen te internetten (73%),
- Het leven draait door, want 45% is aan het mailen ,
- Een minderheid is aan het TV kijken (10%),
- Het overkomt mij ook wel eens dat ik iemand aan de lijn hebt die op de WC zit (60%)…
Soms gebeuren op het toilet ook vervelende gebeurtenissen. Een op de vijf (19%) heeft zijn mobiel wel eens in de toiletpot laten vallen.
Een op de vijf (19%) heeft zijn mobiel wel eens in de toiletpot laten vallen.
Uiterst vervelend om uw smartphone op de bodem van toilet terug te vinden!
2. Drijfnatte smartphone
Het overkomt iedereen weleens: een drijfnatte smartphone. Naast bovengenoemde toilet perikelen laat de ander hem op de tuintafel in de regen liggen of valt er een glas water, fris, bier of koffie over heen.
Voor jouw als ondernemer is dit een probleem. Je bent niet meer bereikbaar voor klanten en je bent je agenda kwijt.
Met het onderstaande stappenplan en de tips in dit artikel kan je je telefoon én je klantinformatie redden.
2.1 stap 1: schakel je smartphone uit
Als je smartphone in het (toilet) water is gevallen of drijfnat is geworden, dan is je eerste reactie om te kijken of hij het nog nog doet.
Dit is begrijpelijk maar niet handig. Doe de telefoon dus niet aan, want er ontstaat mogelijk kortsluiting.
Als de smartphone toch nog aan staat, schakel hem direct uit en haalt de accu (indien mogelijk) en simkaart eruit.
Misschien overbodig om te zeggen, maar ga de smartphone ook niet aan de oplader hangen.
2.2 stap 2: Droog alle onderdelen
Als je de simkaart en de accu uit de smartphone hebt verwijderd, droog dan deze met een stukje toilet- of keukenpapier.
Gebruik niet de föhn van je vrouw.
Waarom niet?
Om twee redenen:
- De accu kan door de hitte van de föhn stuk gaan,
- De waterdruppels wordt het toestel ingeblazen.
Als je toch met een apparaat aan de slag wilt, pak liever dan een stofzuiger.
Die zuigt de druppels er juist uit, mits je een kleine zuigmond beschikbaar hebt op de stofzuiger.
Niet vergeten de telefoon goed vast te houden, waterschade is al genoeg.
2.3 stap 3: Leg alle onderdelen van de smartphone in een bakje rijst
Met bovenstaande is het meeste water verwijderd en afgedroogd.
Maar dat is niet genoeg.
Leg je smartphone drie dagen (72 uur) in ongekookte rijst om de laatste druppeltjes te absorberen.
Dat is best lastig, omdat je zolang je smartphone moet missen.

Download gratis whitepaper: 27 handige apps voor ondernemers
Elke moderne ondernemer heeft onmisbare apps op zijn smartphone. Zeker omdat ondernemen geen nine-to-five job is en het zaken doen waar en wanneer hij (zij!) dat wilt. Gelukkig helpt een smartphone de ondernemer,met een handvol (gratis) apps om geen tijd te verliezen en (agenda) overzicht te houden in de hectiek van alledag.
2.4 stap 4: Als je smartphone het dan nog niet doet
Als bovenstaand stappenplan niet afdoende werkt, hebben wij nog de volgende tips
- Als het drogen met rijst niet werkt of je kunt de mobiel niet drie dagen missen gebruik dan reviveaphone. Het is een vloeistof die schadelijke mineralen uit de telefoon verwijdert. Dit duurt ongeveer 24 uur en voorkomt kortsluiting.
- Het is een open deur, maar zorg dat je regelmatig een back-up van uw telefoon maakt, of laat het synchroniseren met een cloud applicatie (Outlook, iCloud enz). Zo stel je in ieder geval de klantgegevens veilig.
3. Smartphone op de bodem van toilet
Als je smartphone echt niet meer werkt, dan is dat natuurlijk balen en moet dan je een nieuwe aanschaffen.
Bezoek onze speciale pagina om het beste zakelijk mobiel abonnement te vinden in al of niet in combinatie met een toestel.
De nieuwe iPhone X of de Samsung Galaxy S8/S9 zijn mogelijke alternatieven.
Dit zijn toestellen die wel tegen een druppeltje water kunnen. Want is voorkomen beter dan genezen.
Al blijft het vervelend een smartphone op de bodem van toilet te zien liggen…
- Aftrekbare mobiele kosten en 21% btw teruggave
- Gratis bellen tussen collega’s en onderling delen van bundels
- Toegang tot zakelijke helpdesk en eigen accountmanager
- De uitgaven (bonnen, declaraties) op één factuur.
- Maandelijks onbeperkt bellen, sms en data
- Gebruik van nieuwste 4G Netwerk
- Zowel verlengen als een nieuw abonnement
- Contract periode 1 of 2 jaar

Gestart in 2014 als initiatiefnemer van deze website, naast een baan bij Philips waarin ik veel hebt gereisd. Als (toen) deeltijd zzp-er altijd op zoek naar minimalisatie van administratie en schrijf graag voor mijn doelgroep: De Zakelijke Reiziger. Veel praktische kennis deel ik o.a. over zakelijke tankpassen en zakelijk auto leasen.
Bellen vanaf het toilet…? Het moet niet gekker worden. Lekker, die achtergrondgeluiden, dat doe je toch niet voor een zakelijk gesprek?
Ik snap trouwens ook nooit zo goed hoe mensen het voor elkaar krijgen de telefoon in de wc te laten vallen. Maar misschien heb ik tot nu toe gewoon mazzel gehad.
Ik heb eigenlijk nooit goed begrepen hoe mensen hun telefoon in de wc kunnen laten vallen. Maar het gebeurt schijnbaar best vaak. En bellen vanaf de WC is echt not-done. Al helemaal niet zakelijk. Het is in ieder geval wel fijn te weten dat de telefoon (misschien) te redden is.