3 minuten leestijd

nummerbehoud

Wanneer u niet tevreden bent over de diensten van uw huidige telecom provider dan kunt u simpelweg overstappen. Met nummerbehoud wordt uw eigen mobiele nummer eenvoudig meeverhuisd.

Het is prettig om hetzelfde 06 nummer te behouden. U hoeft dan niet aan uw klanten, leveranciers en andere relaties uw nieuwe nummer door te geven. Hierdoor blijft u even goed bereikbaar. 

Verwacht u gedoe? Weest gerust, het is in de wet geregeld, dat u uw nummer kunt behouden als u dat wilt.  In de eerste jaren ging het nummer over zetten niet soepel, maar tegenwoordig wel. Altijd fijn om te weten. Hoe u nummerbehoud net snelst kan regelen, wordt uitgelegd in dit artikel.

 

1. De regels en voorwaarden van nummerbehoud

Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen een prepaid, een abonnement of een sim only nummer.

Ook maakt het niet uit of u naar een andere aanbieder gaat of een ander abonnement kiest bij uw huidige aanbieder. Het nummer is snel en gemakkelijk over te zetten.

Wanneer u het nummer wilt verhuizen dan moet u dit wel persoonlijk doen. Het nummer wat u nu gebruikt moet ook weer door u in gebruik worden genomen bij de nieuwe aanbieder.

Het nummerbehoud is niet altijd door te voeren wanneer u nog een contract heeft. De overeenkomst met de huidige provider zal eerst beëindigd moeten worden. Wanneer het contract over twee maanden afloopt is het vaak geen probleem.

 

2. In vijf stappen nummerbehoud aanvragen

Wanneer u van aanbieder wilt veranderen voor uw mobiele abonnement dan is het heel eenvoudig om in vijf stappen het nummerbehoud aan te vragen. 

 

  1. Zeg het huidige abonnement niet op. Het is niet mogelijk om nummerbehoud aan te vragen als het telefoonnummer gedeactiveerd is door de mobiele provider.
  2. Sluit een abonnement af bij uw nieuwe mobiele telefonie aanbieder. Geef hier ook aan tijdens het bestelproces, dat u uw nummer wilt behouden. Het is belangrijk om daarvoor ook het klantnummer bij uw oude aanbieder door te geven. Dit nummer staat op uw factuur.
  3. De nieuwe aanbieder zal controleren of u ook daadwerkelijk de eigenaar bent van het nummer. Dit doen ze door via sms een code te sturen welke u op hun website moet invullen. Als het klopt zullen ze de overstap vervolgen.
  4. Uw nieuwe telefonie aanbieder neemt contact op met uw oude provider om de overdracht op gang te zetten van het mobiele nummer. U hoeft niets meer te doen, dat scheelt u een hoop gedoe.
  5. Wanneer het abonnement afloopt wordt het automatisch abonnement actief. Soms moet u uw nieuwe SIM kaart nog activeren anders kan u direct bellen en sms-en plus internetten.

U hoeft nu niemand een nieuw nummer door te geven. Wel zo gemakkelijk!

 

 
Download gratis 27 handige apps
 
Download gratis whitepaper: 27 handige apps voor ondernemers

Elke moderne ondernemer heeft onmisbare apps op zijn smartphone. Zeker omdat ondernemen geen nine-to-five job is doet hij (zij!) zaken wanneer hij dat wilt. Gelukkig helpt een smartphone de ondernemer,met een handvol (gratis) apps om geen tijd te verliezen en (agenda) overzicht te houden in de hectiek van alledag.

 

3. Overstappen van prepaid

Prepaid komt niet zo vaak voor, maar zeker voor tijdelijke medewerkers kan het zinvol zijn.

Het meenemen van uw prepaid mobiele nummer naar een ander prepaid aanbieder gebeurt iets anders dan hierboven besproken. De stappen hierbij zijn:

  • U koopt een prepaid SIM kaart. 
  • De simkaart kan u activeren
  • U vraag nu het nummerbehoud aan. U kunt dit via de website van uw nieuwe provider doen. Gebruik hiervoor het simkaartnummer (ICC)
  • Verwissel vervolgens de simkaart. 
  • Nu kunt u hetzelfde nummer gebruiken!
     

4. Wat zijn de kosten voor nummerbehoud?

Vroeger was het een service waarvoor u moest betalen. Vandaag de dag is het eigenlijk bij alle aanbieders helemaal gratis.

Slechts bij enkelen moet u betalen. Het is nooit meer dan 7,50 euro.

 

4.1 Hebt een klacht over nummerbehoud? 

Wanneer het nummerbehoud geweigerd wordt is dit natuurlijk een teleurstelling.

Het is belangrijk om dan te ontdekken waarom het is afgewezen.

Informeer bij uw oude en nieuwe provider wat de  reden van afwijzing is als u er niet mee eens bent. U kunt als u dit wilt een klacht indienen.

Schrijf een brief naar de aanbieder waar u naartoe gaat. Willen ze niet meewerken aan het nummerbehoud na uw klacht?

Dan is het goed om een klacht in te dienen bij de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC).

De kosten hiervan zijn wel 50 euro.  De SGC neemt dan je klacht in behandeling en neemt de procedure op zich. 

 

4.2 Vanaf wanneer kun je nummerbehoud aanvragen? 

Bij de meeste providers kan dit vanaf het moment dat de opzegtermijn van je huidige contract ingaat. Vaak is dit een maand. Er zijn uitzonderingen op de regel waarbij dit eerder kan. Deze providers staan hieronder vermeld. 

●       Tele2: 150 dagen

●       T mobile: 60 dagen

●       KPN: 60 dagen

●       Vodafone: 120 dagen

 

5. Zoekt u een nieuw zakelijk mobiel abonnement?

De techniek van smartphone en onderliggende infrastructuur dendert voort. Zo neemt de 4G snelheid nog steeds snel toe en 5G is al onderweg. Het is een vast onderdeel van dagelijks leven. Het is zinvol om regelmatig na te gaan of uw toestel en/of abonnement past bij uw huidige wensen en mogelijkheden.  Bent u op zoek naar een nieuw zakelijk abonnement, of staat u op het punt te verlengen? Bezoek onze zakelijk SIM only pagina, met scherpe aanbiedingen. Daarnaast vindt u informatie over de zeven voordelen van een zakelijk mobiel abonnement.

zakelijk abonnement voordelenScherpste SIM only prijs
 
  • Aftrekbare mobiele kosten en 21% btw teruggave
  • Gratis bellen tussen collega’s en onderling delen van bundels
  • Toegang tot zakelijke helpdesk en eigen accountmanager 
  • De uitgaven (bonnen, declaraties) op één factuur.

Meer Informatie  

 

waarom zakelijk abonnement

 
  • Maandelijks onbeperkt bellen, sms en data
  • Gebruik van nieuwste 4G Netwerk
  • Zowel verlengen als een nieuw abonnement
  • Contract periode 1 of 2 jaar
Info & Bestel Nu

Zakelijk SIM only Tele2