3 minuten leestijd

Gebruiker koopt een nieuwe-smartphone pas bij bijna 3 jaar

Er is een interessante ontwikkeling gaande wat betreft nieuwe smartphones in Amerika. De consument koopt gemiddeld pas na 33 maanden een nieuwe telefoon. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Strategy Analytics deed onderzoek onder 2.500 smartphone-eigenaren en kwam met een aantal opvallende bevindingen.

 

 

 

1. Babyboomer stelt nieuwe smartphone lang uit

Met name de babyboomer-generatie is zuinig op zijn smartphone. Zij wachten maar liefst drie jaar of langer voordat de smartphone vervangen wordt door een nieuw toestel.

Misschien ook niet onlogisch aangezien deze generatie, 55 tot 64 jaar, de meeste moeite zal hebben zich aan te passen aan een nieuw model.

De snelle ontwikkeling van de smartphone maakt het namelijk niet gemakkelijk voor de oudere generatie om zich aan te passen.

 

1.2 Nieuwe technologie lastig voor oudere generatie

Het gebruik van spraakopdrachten en gezichtsherkenning is iets waar de jongere generatie mee opgroeit, maar wat voor de babyboomers voor verwarring kan zorgen.

Anderzijds is er ook wantrouwen richting de Google’s van deze wereld en dan met name over de omgang met privacygegevens. 

En vergeet ook niet dat de mobiele telefoons van een aantal jaren geleden nog een fysiek toetsenbord hadden. Tegenwoordig zoeken smartphone ontwikkelaars naar manieren om het schermoppervlak optimaal te benutten. Het aantal fysieke knoppen op een mobiele telefoon wordt steeds minder.

 

Smartphone ontwikkelaars willen het schermoppervlak optimaal benutten, dus zonder knoppen

 

2. Innovatie snelheid is te laag

Maar hoe komt het dat de gemiddelde gebruikstijd van een smartphone oploopt? Waarom kopen we minder snel een nieuwe telefoon?

David Kerr, directeur bij Strategy Analytics zegt op de website dat dit te maken heeft met de relatief kleine veranderingen tussen de verschillende modellen uit een lijn van smartphones.

Kortom, het verschil tussen bijvoorbeeld de nieuwste smartphone van Samsung en de vorige in de lijn is te klein voor consumenten om direct over te stappen naar het nieuwe model.

 

 

2.1 Het nieuwe 5G netwerk op de smartphone wordt wel een grote verandering

Daarnaast stijgen de prijzen van nieuwe smartphones steeds verder. Een nieuwe telefoon kost tegenwoordig al snel meer dan 1.000 euro.

Dit in combinatie met de relatief kleine veranderingen maakt dat het niet interessant genoeg is om telkens een nieuwe (high-end) smartphone aan te schaffen.

De verandering van 4G naar 5G netwerk op nieuwe smartphones zal volgens David Kerr wel een groot effect hebben op de markt van smartphones.

 

Een nieuwe smartphone kost tegenwoordig al snel meer dan 1.000 euro.

 

3. Apple groter dan Samsung onder jongeren

Strategy Analytics vergelijkt in het onderzoek ook de smartphone giganten Apple en Samsung met elkaar. Duidelijk is dat Apple veruit de favoriet is onder generatie Z gebruikers.

Wanneer er een nieuwe smartphone gekozen moet worden, kiezen 18 tot 24 jarigen graag voor een Apple toestel. Het marktaandeel van Apple is zelfs 40 procent groter onder deze leeftijdsgroep dan dat van Samsung.

 

4. Smartphone gebruikers loyaal aan Apple en Samsung

Grote overeenkomst tussen de twee wereldleiders op het gebied van smartphone is dat klanten erg loyaal zijn aan het merk. Maar liefst 70 procent houdt vast aan het merk dat ze gebruiken. Voor LG en Motorola ligt dit percentage onder de 50 procent. Een groot verschil.

Voor Apple toestellen is dit logischer dan voor het merk Samsung. Apple smartphones werken allemaal op het eigen succesvolle besturingssysteem iOS. Een gebruiker die daar eenmaal aan gewend is, zal minder snel overstappen op een ander systeem.

 

Maar liefst 70 procent is loyaal aan Apple of Samsung

 

5. Overdrijven Apple en Samsung het niet een beetje?

Smartphone ontwikkelaars als Apple en Samsung komen jaarlijks met één of meerdere nieuwe modellen. Maar het lijkt er al met al op dat ondanks de snelle ontwikkeling van technologie in smartphones, mensen liever wat langer doen met hun huidige smartphone. 

Misschien overdrijven bedrijven als Apple en Samsung wel een beetje met het uitbrengen van een nieuw model elk jaar. De komst van het 5G netwerk is wel een grote innovatie.

Maar is de consument inmiddels niet moe geworden van de vele nieuwe modellen die jaarlijks worden gepresenteerd? 

zakelijk abonnementScherpste SIM only prijsToplijst losse zakelijk telefoons
 

Voordelen:

  • Aftrekbare mobiele kosten en 21% btw teruggave
  • Gratis bellen tussen collega’s en onderling delen van bundels
  • Toegang tot zakelijke helpdesk en eigen accountmanager 
  • De uitgaven (bonnen, declaraties) op één factuur.

Meer Informatie  

 

waarom zakelijk abonnement

 
  • Maandelijks onbeperkt bellen, sms en data
  • Scherpe aanbiedingen van de top providers
  • Gebruik van nieuwste 4G Netwerk
  • Zowel verlengen als een nieuw abonnement
  • Contract periode 1 of 2 jaar
Info & Bestel Nu

 

Artikelen zakelijk SIM only

 
  • Maandelijks toplijst van minimaal 8 simlockvrije toestellen
  • Zowel iOS als Android
  • Aanbiedingen van GSMWEB, grootste en goedkoopste zakelijk telecomspecialist
  • Per toestel een ruime beschrijving en beoordeling van Tweakers
Meer Info >
Samsung Galaxy S9 zakelijk mobiel