fbpx
< 1 minuut leestijd

Een parkeerboete ontvangen is een van de meest frustrerende dingen die er is. Belachelijk duur, en vaak zeer onnodig. Nu de meeste gemeentes werken met scanauto’s die langsrijden, worden er significant meer parkeerboetes uitgedeeld. Deze scanauto’s hebben echter wel een probleem voor de gemeente gebracht. Boetes die met deze methode zijn uitgedeeld zijn namelijk relatief makkelijk aan te vechten! 

1. Hoe schrijft een scanauto parkeerboetes uit?

De scanauto’s die gemeentes hebben aangeschaft rijden rond met camera’s op het dak. Deze camera scant alle nummerborden van geparkeerde auto’s. Deze nummerborden worden gelinkt aan de gegevens van parkeerbeheer. Als blijkt dat een auto niet heeft betaald, wordt er automatisch een parkeerboete uitgeschreven. 

2. Wat zeggen de cijfers?

Er blijkt nu dat er nogal wat mis kan gaan bij deze manier van werken. Uit onderzoek komt naar voren dat bezwaar aantekenen tegen parkeerboetes loont. Onderzoek door de NOS in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht geven een opvallend beeld.

75% verviel

In Utrecht en Rotterdam verviel zelfs 75% van alle aangevochten boetes. In Amsterdam was dat 66% en in Den Haag ‘slechts’ 37%. Van alle ingediende bezwaarschriften is een ruime meerderheid dus toegekend. 

Deze cijfers gaan over het gehele jaar 2019. In alle hiervoorgenoemde steden werd ongeveer 15% van alle parkeerboetes aangevochten.

Alleen in Amsterdam al worden jaarlijks meer dan een half miljoen parkeerboetes uitgedeeld. Ruim 70.000 (15%) hebben bezwaar gemaakt, waarvan meer dan helft de boete succesvol werd kwijtgescholden.

3. Waarom worden deze parkeerboetes ingetrokken?

Hoe het komt dat deze parkeerboetes nietig zijn verklaard, ligt aan verschillende factoren. Scanauto herkennen bijzondere situaties bijvoorbeeld niet. Denk aan laden & lossen, of iemand die loopt naar de parkeerautomaat. Daarnaast gaan ontheffingen minder goed door alle systemen.

Als jij als ondernemer vaak wisselt van (lease) auto moet je hier dus goed op letten. Vernieuwde vergunningen gaan vaak niet goed samen met scanauto’s.

Misschien kun jij je laatste parkeerboetes dus wel aanvechten.

4. Mensenwerk filtert fouten eruit?

Dit soort geautomatiseerde systemen moeten nog het nodige leren. Daarom besloot Amsterdam om nacontrole op alles boetes toe te voegen. Door dit weer deels mensenwerk te maken, gaan fouten minder vaak voorkomen.

Toch lijkt dit mensenwerk vaak te verwaarlozen. Er komen namelijk nog steeds veel signalen binnen waar maatwerk niet is geleverd. Boetes voor mensen die aantonen dat zij 1 minuut na het tijdstip van de boete, een parkeerticket hebben gekocht. De scanauto’s zijn nog niet uitgeleerd!

Share This