Nederlandse automobilisten geven veel te veel geld uit aan betaald parkeren. Uit onderzoek blijkt dat maar liefs 69% van de parkeerders bewust teveel parkeergeld betaald.
Bij een gemiddeld parkeertijd van 2 uur, betaald bijna driekwart 22 minuten teveel parkeergeld. De reden is evident. Dit doen we natuurlijk omdat we bang zijn voor parkeerboetes, die erg hoog zijn Nederland en ook de hoogste in Europa zijn.
De waarde van die 22 minuten teveel betaalde parkeergeld varieert tussen de €0,44 en €1,83. Deze spreiding heeft ook een reden. Betaald parkeren verschilt per stad, dorp of vliegveld. De oplossing om teveel betaalde parkeergeld te voorkomen kun je doen door zogenaamd mobiel parkeren.
Dit artikel geeft daarvan een uitgebreide uitleg, de voor-en nadelen als ondernemer en waar je het kan aanvragen.
1. Betaald parkeren kost veel parkeergeld EN verloren tijd
Is er een makkelijke manier om te voorkomen dat je teveel parkeergeld kwijt bent en dat je teveel zoektijd spendeert aan het vinden van een parkeerautomaat?
Gemiddeld kost het een automobilist 14 minuten om te gaan betaald parkeren, hiervan is 9 minuten voor het vinden van de parkeermeter en betalen van het parkeergeld.
Dit wees het jaarlijkse parkeeronderzoek aan, dit is uitgevoerd door 1000 Nederlandse automobilisten, in opdracht vanaf parkeerprovider Parkmobile.
Een automobilist is gemiddeld 14 minuten kwijt om zijn auto te parkeren
1.1 Je kunt goedkoper betaald parkeren in het noorden en zuiden.
Gemeentekassen door het land lijken te worden gespekt door de automobilisten die extra parkeerminuten kopen en daardoor meer parkeergeld betalen.
Veel mensen denken dat de opbrengsten van parkeren een melkkoe is voor de gemeente. Niets is minder waar.
De kostprijs van een parkeerplaats is gemiddeld €3,- per uur en dat is een tarief wat u niet op veel plekken betaalt.
Het is mythe dat gemeentekassen wordt gespekt door de opbrengsten van betaald parkeren
1.2 Opbrengsten betaald parkeren verschillen per regio
Dat betekent dat de opbrengst niet in elke gemeente gelijk is en vaker geld kost dan dat het oplevert. Mede bepalend is dat de tarieven van betaald parkeren verschillen per regio.
Maar toch, de gemeentekassen in het hele land zijn blij met het kopen van extra parkeerminuten aan de parkeerautomaat. Parkeertarieven zijn immers niet overal hetzelfde.
In Amsterdam betaal je het meeste voor de 33 minuten, namelijk €1,83. En sinds april 2019 is parkeren in rond het Damrak een dure aangelegenheid geworden en betaal je maar liefste €7,50 per uur.
An de andere kant, in Valkenswaard en Harlingen ben je weer het voordeligst uit waar de 22 extra minuten maar €0,55 en €0,44 kosten.
Bezoek onze kennisbank voor de Zakelijke Reiziger
Speur door onze kennisbank waar je honderden artikelen en tips vind om het Zaken Reizen Met Gemak te vergroten.
De hoofdonderwerpen zijn tankpassen, alles rondom (uren/ritten) administratie, handige apps en mobiliteit.
Het thema mobiliteit varieert van lease wiki en smartphones tot zelfs het huren van een privé jet.
1.3 Dames hebben vaker een boete bij betaald parkeren
Het parkeeronderzoek heeft interessante dingen naar boven gebracht. Zo blijkt dat 77% van de vrouwen extra parkeerminuten koopt tegenover 70% van de mannen.
Helaas zorgt dit er niet voor dat vrouwen minder parkeerboetes krijgen, dit percentage ligt bij betaald parkeren namelijk 4% hoger.
Parkeerboetes zijn fors in Nederland en is minimaal €90,- per overtreding. Een boete is te vermijden door achteraf parkeergeld te betalen.
Het grootste deel van automobilisten zou het parkeergeld dan ook liever achteraf willen betalen.
In Amsterdam Centrum gaat 50% van het parkeren al mobiel
Als je dacht dat parkeerautomaten in de randstad vaker defect zijn, dan heb je gelijk. Binnen de randstad is een kapotte parkeermeter 16% de oorzaak van een boete tegenover 8% buiten de randstad.
Zo’n boete kun je terugvorderen, maar is vaak een heel gedoe.
1.4 Het halen van een parkeerkaartje kost wel 9 minuten
Het kost automobilisten klaarblijkelijk veel tijd om een parkeerplek te vinden. Gemiddeld kost het de automobilisten 5 minuten.
Men wil namelijk zo dicht mogelijk bij de bestemming parkeren. 36% Van de automobilisten vindt dit het belangrijkste bij parkeren.
Ook kost het nog 9 minuten om een parkeerkaartje te bemachtigen.
Dit ouderwetse parkeren kost dus veel meer tijd dan mobiel parkeren (of parkeren via een app), dit kost je maar 2 minuten.
Derhalve een tijdwinst van gemiddeld 12 minuten. Dat lijkt weinig, maar stel als je wekelijks tweemaal op zoek bent naar een parkeerplek, dan is dat op jaarbasis als snel meer dan 20 uur.

1.5 Voorkomen van parkeerboetes en ongemak
Het ‘oude parkeren’ kost dus veel tijd en levert ons veel irritatie.
Allard Hansma, de marketing manager bij Parkmobile, verwacht een groei van het mobiel parkeren: “Wanneer men niet meer ouderwets parkeert bespaart men wel 7 tot 9 minuten parkeertijd.
Bovendien kan men met mobiel parkeren een soort van achteraf betalen, zo betaal je geen extra parkeerminuten en krijg je geen zure boetes.”
2. Het hoge parkeergeld is een van 5 grootste parkeer ergernissen
Ook zijn de Nederlandse automobilisten dit jaar gevraagd naar hun grootste ergernissen tijdens het parkeren.
Automobilisten gooien bewust meer geld in de parkeermeter, maar ze ergeren zich wel het meest aan de hoge parkeertarieven.
Daaruit kwam een top 5 van parkeer ergernissen:
- Het hierboven al genoemde zoeken naar een lege parkeerplek
- Dat zoeken kost veel tijd, zeker als te weinig parkeerplekken zijn
- De hoge parkeertarieven
- Het vooraf inschatten van de verwachte parkeertijd
- Asociaal parkeergedrag als bijvoorbeeld een auto twee parkeerplekken in beslag neemt
Een herkenbare top 5.
3. Andere resultaten uit het onderzoek
- 40% vindt Nederlandse parkeerplaatsen te klein
- Mannen gebruiken mobiel parkeren twee keer zo vaak als vrouwen;
- 14% van de automobilisten uit de Randstad gebruikt het mobiel parkeren al, dit is maar 4% buiten de Randstad. In Amsterdam Centrum gaat 50% van het parkeren al mobiel;
- 20% bekijkt vooraf de parkeertarieven op de bestemming;
- Meer dan een derde weet niet wat ze maandelijks besteden aan parkeren;
- 69,8% betaalt liever 6 cent elke minuut dan 3 euro elker uur
- Dichtbij de bestemming parkeren (36%) is voor ons belangrijker dan de hoogte van het parkeertarief (30%)
Mobiel parkeren lijkt een mooie oplossingen om een deel van de parkeer erfenissen op te lossen. Wat is het precies?
3. Hoe werkt mobiel parkeren en wat zijn de voor-en nadelen
Onderstaand filmpje van Parkmobile laat in 38 seconden zien hoe het werkt.
3.1 Grote voordelen van mobiel parkeren:
- Je betaald alleen de zuivere parkeer tijd, dus nooit meer teveel betaalde parkeergeld
- Geen muntgeld meer nodig
- Maandelijks ontvangt u een btw factuur
- Parkeerboetes zijn verleden tijd
Het nadeel is je per transactie een kleine vergoeding moet betalen. Afhankelijk van de aanbieder is dat tussen de €0,25 en €0,34 cent.
4. Mobiel parkeren aanvragen
Mobiel parkeren zorgt ervoor dat je geld, tijd en moeite bespaart. Het enige wat je nodig heeft is een smartphone en app. Het aanvragen gaat eenvoudig.
Het is een account aanmaken, de bijhorende app downloaden en je kunt mobiel parkeren gaan gebruiken.
Parkmobile is de meeste gebruikte mobiel parkeren app met een gemiddelde beoordeling van 4,5 van de 5 sterren in de App Store en Google Play Store.
Als je af en toe parkeert, dan zijn de transactie kosten €0,27. Als je gemiddeld meer dan 9 keer betaald parkeert per maand, is is het voordeliger een abonnement te nemen die €2,50 per maand kost en zijn er verder geen transactiekosten. Je kunt het eenvoudig (gratis) aanvragen door op onderstaande button te drukken.
Een alternatief is een tankpas. Zo kan je bijvoorbeeld met de MoveMove pas ook parkeren. Het is een mobiliteitspas die allerlei extra diensten levert, die na gebruik op een factuur staan vermeld. Zie onderstaand overzicht in de footer welke diensten je allemaal ontvangt.
- Exclusief: de eerste 3 maanden (!) gratis
Daarna €6,95 per maand, maandelijks opzegbaar. - Maandelijks een btw factuur, geen gedoe met bonnetjes.
- Geen (standaard) borg betaling en transactiekosten bij tanken
- Landelijke dekking: tanken bij alle tankstations in Nederland
- Pompprijs is leidend
- Tanken, OV (trein, bus, metro, tram), carwash, parkeren, opladen en meer
- Geen transactiekosten voor tanken, parkeren of laden
8,2
- Straatparkeren: vanuit de MoveMove next app
- OV gebruiken – altijd een tegoed – in geheel Nederland: trein, bus, tram en metro
- Gratis laadsleutel voor elektrische- en hybride auto’s in Nederland
- Laadsleutel Europese dekking: €1,- extra per maand
- Kosteloos te koppelen aan rittenregistratie systemen, zoals cartracker
- Geen lastig credit check die je aanvraag in de weg staat
- Geen borg als je >6 maanden staat ingeschreven bij het KvK
- Contractduur is maandelijks opzegbaar
- Gratis gebruik van de MoveMove next app
- Tanken in geheel Europa bij 42.000 DKV stations
- In gebruik bij +80.000 ondernemers
- Bij bemande stations afrekenen van anti-vries, koelvloeistof, olie, Adblue
- Pechhulp voor +€8,25 extra per maand
- met de OV-pas voor trein, bus, tram
- Beheerderstool voor wagenpark beheer
- Met dan een tankpas, door de OV mogelijkheden
Voor de aanvraag is het BTW – en KvK nummer nodig. Je KvK nummer is hier te vinden
- Exclusief: de eerste 3 maanden (!) gratis
Daarna €6,95 per maand, maandelijks opzegbaar. - Maandelijks een btw factuur, geen gedoe met bonnetjes.
- Geen (standaard) borg betaling en transactiekosten bij tanken
- Landelijke dekking: tanken bij alle tankstations in Nederland
- Pompprijs is leidend
- Tanken, OV (trein, bus, metro, tram), carwash, parkeren, opladen en meer
- Geen transactiekosten voor tanken, parkeren of laden
8,2
- Straatparkeren: vanuit de MoveMove next app
- OV gebruiken – altijd een tegoed – in geheel Nederland: trein, bus, tram en metro
- Gratis laadsleutel voor elektrische- en hybride auto’s
- Laadsleutel Europese dekking: €1,- extra per maand
- Kosteloos te koppelen aan rittenregistratie systemen, zoals cartracker
- Geen lastig credit check die je aanvraag in de weg staat
- Geen borg als je >6 maanden staat ingeschreven bij het KvK
- Contractduur is maandelijks opzegbaar
- Gratis gebruik van de MoveMove next app
- Tanken in geheel Europa bij 42.000 DKV stations
- In gebruik bij +80.000 ondernemers
- Bij bemande stations afrekenen van anti-vries, koelvloeistof, olie, Adblue
- Pechhulp voor +€8,25 extra per maand
- met de OV-pas (trein, bus, tram)
- Beheerderstool voor wagenpark beheer
- Met dan een tankpas, door de OV mogelijkheden
Voor de aanvraag is het BTW – en KvK nummer nodig. Je KvK nummer is hier te vinden

Gestart in 2014 als initiatiefnemer van deze website, naast een baan bij Philips waarin ik veel hebt gereisd. Als (toen) deeltijd zzp-er altijd op zoek naar minimalisatie van administratie en schrijf graag voor mijn doelgroep: De Zakelijke Reiziger. Veel praktische kennis deel ik o.a. over zakelijke tankpassen en zakelijk auto leasen.