fbpx
< 1 minuut leestijd

Na corona is eten bestellen enorm populair geworden. Er zijn meerdere platforms bijgekomen waarop je eten kunt bestellen. Denk hierbij aan Thuisbezorgd, Uber Eats, Hello Fresh, Deliveroo en nog veel meer. Erg handig zou je zeggen. In ieder geval voor de klanten en bestellers wel. Toch zijn er ook nadelen van dit soort apps en platforms. Restaurants houden namelijk veel minder over als ze hun eten laten bezorgen door dit soort bestelplatforms. Ook heb je geen direct contact tussen klant en restaurant.

Vanwege de lastige keuze hebben we een aantal tips die we je als restaurant willen meegeven. Benieuwd naar deze tips? Lees dan gauw verder en kom erachter welke keuze het beste voor jouw restaurant is!

Tips voor jouw restaurant bij het kiezen van zelf thuisbezorgen of uitbesteden

Er zijn voordelen en nadelen bij het uitbesteden van de bezorging bij je restaurant. Aan de ene kant wil je met je concurrentie mee gaan en zichtbaar worden op dit soort bekende bestelplatforms.

Maar aan de andere kant wil je ook meer geld overhouden en minder commissie betalen. Om het je wat makkelijker te maken hebben we een aantal tips onder elkaar gezet die je helpen om deze keuze te maken

Onze 5 tips op een rij

  • Houd rekening met je budget: het is erg belangrijk om de prijzen van uitbesteden versus thuisbezorgen te vergelijken. Denk hierbij aan uitgaven voor personeel, voertuigen, brandstof, verpakkingsmateriaal en leveringslogistiek;
  • Bepaal je capaciteit: bepaal of je restaurant de capaciteit en middelen heeft die nodig zijn om thuisbezorging aan te bieden. Denk hierbij aan de benodigde infrastructuur, zoals een bestelsysteem en verpakkingsmaterialen. Wil je bijvoorbeeld gekoelde wijn leveren? Dan is het belangrijk dat je in het bezit bent van een wijnkoelkast en een vervoersmiddel waarin de wijn koel kan blijven. Denk hierbij aan een fiets of scooter met een koeling box of een auto met een koelkast. Ook moet je voldoende arbeidskrachten hebben, om maaltijden te koken, te serveren en leveren.
  • Klantervaring en controle: houd rekening met de ervaring van de klant en het niveau van controle van het leveringsproces. Door zelf thuisbezorging aan te bieden, kunt u de kwaliteit van de maaltijd, het tempo van bezorging en de relatie met klanten behouden en sturen. Als dit allemaal goed is kan dit bijdragen aan consistentie in service en loyaliteit. Aan de andere kant kunnen externe bezorgdiensten meer ervaring hebben op het gebied van bezorging en extra’s hebben, zoals een track en trace.
  • Logistiek en dekking: onderzoek de dekking en dagelijkse problemen in je distributiegebied. Het kan voordelig zijn om de bezorging uit te besteden aan een bedrijf met gekwalificeerde bezorgers als je restaurant zich in een druk gebied bevindt. Aan de andere kant kan het opzetten van je eigen bezorgservice een beter alternatief zijn, als je restaurant zich in een kleinere stad of een meer landelijke locatie bevindt. Dit komt doordat de bezorgdiensten van derden mogelijk niet voldoende dekking bieden.
Share This