2 minuten leestijd

Je moet er natuurlijk niet aan denken dat er iets met je gebeurt waardoor je niet meer kunt werken of ondernemen, maar je moet wel voorbereid zijn op wat er kan komen. Als je ‘gewoon’ in loondienst bent, heb je een stuk meer vangnetten dan als ondernemer. Als je een eigen bedrijf hebt, ben je verantwoordelijk voor je eigen arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Als je deze wilt gaan afsluiten, is het handig om de volgende 7 zaken in de gaten te houden. We zetten ze op een rijtje!

1. Komt er een verplichting voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering?

Iets wat al tijden speelt, is een mogelijke verplichting van de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dit zou vanuit het kabinet geregeld worden. De eerste voorstellen zijn al verstuurd, maar een verplichting zou pas op zijn vroegst in 2027 in gaan, dus dat duurt nog wel even.

Ook kan er op dit moment nog niet worden gezegd wat deze verplichte verzekering gaat betekenen en inhouden. Nog even afwachten dus.

2. Is er een indicatie van wat ik ga betalen?

Als we kijken naar hoe de huidige plannen van de regering eruit zien, blijkt dat een arbeidsongeschiktheidsverzekering pas gaat uitkeren nadat je langer dan een jaar niet kunt werken.

Het eerste jaar moet je dus zelf alles nog betalen en een financiële (netto) buffer hebben. Het lijkt erop dat alle ondernemers die inkomstenbelasting moeten betalen, verplicht zijn de verzekering te nemen.

Het eerste jaar moet jezelf een inkomen regelen

Het is daarnaast nog even de vraag of je je ook moet verzekeren als je af en toe een freelance klust naast je vaste baan doet, de zogenaamd baanstapelaars.

Dan de hamvraag; wat gaat het uiteindelijk ongeveer kosten? Waarschijnlijk wordt het bedrag rond de 200 euro per maand. De premie zal aan de hand van het jaarinkomen worden vastgesteld.

Boven een bepaald bedrag loopt de premie niet meer op, dat zal rond de 34.000 euro zijn. Daarnaast wordt de premie fiscaal aftrekbaar van de winstbelasting.

7 tips voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering

3. Hoeveel mensen hebben momenteel een arbeidsongeschiktheidsverzekering?

De huidige cijfers over de arbeidsongeschiktheidsverzekering laten zien dat nog geen kwart van alle ondernemers ervoor heeft gekozen zich momenteel te laten verzekeren.

Een kwart van de ondernemers hebben een arbeidsongeschiktheidsverzekering

Uit onderzoeken blijkt dat dat vooral met de prijs te maken heeft. Voor velen is die paar honderden euro’s per maand te veel.

4. Waarom komt er dan toch een verplichting?

Waarom het kabinet denkt aan een verplichting heeft vooral te maken met het normaliseren van langdurige psychische of fysieke klachten. Het is in veel gevallen toch een taboe om toe te geven dat je ergens last van hebt, en dat geldt voor ondernemers en zzp’ers nog meer.

Door iedereen te verzekeren, wordt het hopelijke normaler om er ook daadwerkelijk aanspraak op te maken. Ook de financiële zekerheid voor ondernemers wordt natuurlijk vergroot met de verzekering.

5. Wat zijn de nadelen?

Maar dat er nog geen verplichting is, komt natuurlijk ook omdat er nadelen zitten aan de verzekering. Dat heeft vooral te maken met het financiële gedeelte.

Het feit dat er een wachttijd van een jaar is, de uiteindelijke uitkering waarschijnlijk onder het minimumloon komt, en de maandelijkse lasten toch flink omhoog gaan, geeft wel aan dat het financieel gezien lastig te realiseren is. Wegen de kosten op tegen de baten?

6. Hoe zit het dan met de Broodfonsen en crowdsurance?

Momenteel zijn er natuurlijk ook alternatieven voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering, bijvoorbeeld de Broodfondsen. Deze hoeven niet te verdwijnen, omdat deze de wachttijd van een jaar kunnen helpen overbruggen. Zie dezen dus eerder als een aanvulling dan een vervanging. 

7. Zijn ondernemers blij met de arbeidsongeschiktheidsverzekering?

Uiteindelijk rijst natuurlijk de vraag of ondernemers zitten te wachten op een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering. De eerste onderzoeken wijzen uit van niet, en dat is ook niet gek als je ziet dat momenteel slechts 25 procent er eentje heeft.

Het kabinet heeft dus nog de nodige mensen te overtuigen!

Vergelijk de beste online boekhoud pakketten en selecteer op basis van:

  • Bedrijfsvorm (starter, zzp, mkb enz)
  • Branche (handel, retail, flex enz)
  • Het aantal medewerkers
  • Functionaliteiten van het pakket
  • Boekhoud mogelijkheden (zelf, of door boekhouder)
  • Koppelingen (bankmutaties)
  • En nog veel meer

Naar De Vergelijkerin 1 minuut ingesteld 

online boekhoudpakketten

Share This