FAQ zakelijke tankpas

Home » FAQ zakelijke tankpas
FAQ zakelijke tankpas2018-03-06T10:37:06+00:00

FAQ zakelijke tankpas

De FAQ bevat een overzicht van de veelgestelde vragen en korte antwoorden. In onze kennisbank voor de zakelijk autorijder kunt u meer uitgebreide informatie vinden op gebied van de tankpas, administratie en handige benodigdheden voor de zakelijke autorijder.


Tankpas eigenschappen

De MoveMove pas is meer dan een tankpas. Waarom?

Waarom is de MoveMove pas meer dan een tankpas

De MoveMove pas is meer dan een tankpas. 

Althans, dat is de claim van MTc, de bedenker van deze nieuwe pas. MoveMove is een mobiliteitsservice waarmee u eenvoudig naar kantoor of een afspraak reist. Naast de traditionele tankpas biedt het ook een laadsleutel en een OV-pas. Parkeren en taxi’s bestellen zitten ook in ons pakket. Dit alles voor een vaste prijs per maand.

Door de toevoeging van de OV mogelijkheden (trein, tram, bus) is het met recht de MoveMove pas meer als een tankpas. Tankpassen evolueren steeds meer dan mobiliteitspassen. Naast Tankpas.nl van Travelcard is de MoveMove-pas een mooie verrijking, die ook nog goedkoper is als Tankpas.nl

Voor wie is deze pas?

MoveMove is er voor iedere ZZP’er of MKB’er in Nederland die weleens ergens moet zijn. Dus heeft u een KVK-nummer en een zakelijke rekening? En reist u of uw medewerker met de auto of  met trein, bus of tram? Dan is deze pas een optie.

Wat kost deze pas?

MoveMove kost €5,95 per maand per pakket exclusief BTW. Hiervoor kunt u gebruikmaken van alle diensten. Er wordt geen geen standaard borg of voorschot berekend en de pas maandelijks opzegbaar. De MoveMove pas is meer dan een tankpas..

Meer weten? Lees het uitgebreid artikel met daarin een beschrijving van de mogelijkheden van MoveMove-pas voor ondernemers.

 

 

 

Waar kan ik een overzicht vinden van de tankstations?

Bijna elke zakelijke tankpas heeft een website waarop de aangesloten tankstations zijn terug te vinden. Tegenwoordig kan dit handiger en sneller via smarphone apps. Hierdoor kunt u goedkoop tanken met hulp van een app. 

Omdat uw smartphone weet wat u bent (de lokale GPS gegevens), verschijnt het voor u toepassing zijnde dichtstbijzijnde tankstations in de buurt. Bekijk onze speciale pagina met een overzicht van de brandstof apps.

 

Heeft een zakelijk tankpas ook nadelen?

Nadelen van een tankpas

Heeft een zakelijk tankpas ook nadelen? In principe niet. Het enige mogelijke nadeel van een tankpas zijn de kosten, al zijn die gering. Je zult vaak een maandelijks of jaarlijks bedrag moeten betalen voor de tankpas. In verhouding tot de kosten die je normaal moet maken om de losse tankbonnetjes goed te administreren voor de belastingdienst zijn de kosten echter laag. De merkgebonden tankpas van Tango/Q8 is wel gratis, maar biedt geen extra dienstverlening.

Heeft een zakelijk tankpas ook nadelen?

Voordelen van een tankpas

Een tankpas heeft een aantal aantrekkelijke voordelen voor ondernemers. Het gebruik van een tankpas is vooral handig om er zeker van te zijn dat je de btw kunt aftrekken van je tankbeurten. Tankbonnetjes gelden niet altijd (de belastingdienst is daar wispelturig in) als voldoende bewijs van het feit dat je zakelijk voor je bedrijf hebt getankt voor de belastingdienst. Een factuur is wel voldoende bewijs. Bij het gebruik van een tankpas krijg je maandelijks een verzamelfactuur, met daarop een overzicht van de tankkosten. Een groot voordeel van de verzamelfactuur is ook dat de administratie van de tankkosten een stuk eenvoudiger wordt. Lees ons uitgebreide artikel over de voordelen van een zakelijke tankpas.

Wordt er borg gevraagd?

De meeste aanbieders vragen om een borgstelling. Dit bedrag kan variëren per aanbieder, maar ligt (eenmalig) tussen de €100 en €150. Deze borg ontvangt u retour indien de pas opzegt.
Er is een uitzondering die geen standaard borg vraagt: dat is Tankpas. Bij de aanvraag wordt op basis van de bedrijfsgegevens beoordeelt of uw wel of niet borg moet betalen. Als kleine ondernemer is het dus al mogelijk een tankpas te verkrijgen.

 

Wie kan een zakelijke tankpas gebruiken?

De tankpas is geschikt voor iedereen die zakelijk een auto in gebruik heeft. Met zakelijk wordt bedoeld, elke organisatie die ingeschreven staat bij het Kamer van Koophandel (KvK) en btw betaald. Er is een aparte pagina ‘wie mag een tankpas gebruiken‘ waar dit verder wordt uitgelegd, maar er zijn 5 organisatievormen die een zakelijk tankpas mogen aanvragen.

Organisatievormen

  • Eenmanszaken (ZZP), zoals freelancers, postbestellers, hoveniers enz enz
  • Vennootschap Onder Firma (VOF)
  • Stichting
  • Vereniging
  • MKB zoals transport- en bouwbedrijven

Extra dienstverlening

Sommige tankpassen stellen voorwaarden om een pas te verstrekken, zie de vergelijking tabel. Daarnaast worden steeds meer extra dienstverlening verstrekt aan de gebruikers. Deze handige extra’s zijn bijvoorbeeld dat de tankpas kan worden gebruiken in een autowasstraat, parkeergarage, maar ook bij de Kwikfit


Voordelen zakelijke tankpas
  • Tankbonnetjes bewaren niet meer nodig
  • Sluitende administratie van de autokosten
  • Eén verzamelfactuur van de kosten en de betaalde btw
  • Goedkoper tanken en gegarandeerde de btw teruggave
  • Optioneel het betalen van parkeren, tol, autowasstraat enz.

Tankpas vergelijken en aanvragen

Wat is een zakelijke tankpas?

Brandstof afrekenen met een zakelijke tankpas is erg gemakkelijk en gaat vrijwel hetzelfde als het afrekenen met een pinpas. Na het aanbieden van de tankpas en het invoeren van de pincode krijgt u op de betaal terminal de vraag of u een vervangende auto rijd. U heeft twee opties:

  1. Wanneer u kiest voor ‘nee’ dan wordt u gevraagd de huidige kilomterstand in te voeren. Voor een volledige administratie adviseren wij dit altijd wel in te vullen. Na het invoeren hiervan is de transactie afgerond. Een bon bewaren is niet nodig.
  2. Wanneer u kiest voor ‘ja’ dan worden meerdere gegevens aan u gevraagd wat nodig voor de facturatie

 

Het gebruik van een tankpas is erg gemakkelijk en is bijna hetzelfde als betalen met een normale bankpas. In onze kennisbank zakelijk rijden vindt u veel meer informatie over tankpassen en wat het u oplevert.


Financiële voordelen tankpas

Is een rittenadministratie goedkoper dan de forfait regeling?

Is een rittenadministratie goedkoper dan de forfait regeling?

Als ZZP’er heeft u bewust gekozen om een auto aan te schaffen en deze op naam uw bedrijf te zetten. Als de zakelijke autokosten hoger zijn dan de bijtelling dan is het snel voordeliger dan een auto privé aan te schaffen. Waar moet u opletten bij de aanschaf van een zakelijke auto?

Let op rittenadministratie

Als u met de zakelijke auto minder dan 500 privékilometers maakt, dan heeft u geen bijtelling. Maar dit moet u wel aantonen. Daarvoor is een rittenadministratie nodig die onderscheid maakt tussen zakelijke en privé kilometers. Tegenwoordige zijn er handige kilometer registratie apps die u op de smartphone kan gebruiken. Vindt u dat allemaal gedoe, dan kunt u rittenregistratie inbouw oplossingen overwegen, waarmee automatisch de afzonderlijke ritten terug te vinden zijn. Op deze manier kunt u altijd bewijzen dat je maximaal 500 privékilometers hebt gemaakt.

Prive gebruik afrekenen via de BTW correctie

Indien u meer dan 500 privekilometers rijdt per jaar, dan moet u aantonen welke kilometers zakelijk en welke prive waren. In de BTW aangifte van het vierde kwartaal corrigeert u het privégebruik. Voorbeeld: u rijdt 80% van uw kilometers zakelijk en 20% prive, dan moet u over die 20% de (21%) BTW alsnog betalen. U snapt dat via de rittenadministratie die moet kunnen onderbouwen. Vindt u dit allemaal gedoe,dan is er een forfaitoplossing. Met een paar rekenvoorbeelden

Forfait regelingen

Met deze regeling wordt 2,7% of 1,5% van de cataloguswaarde (nieuwwaarde) als privégebruik opgegeven bij de fiscus. Als u bijvoorbeeld een auto die nieuw €25.000,- kostte, dan isuw privégebruik € 675,- (2,7% van € 25.000,-). Dit bedrag betaalt u dan in de laatste btw-aangifte van het jaar. Deze regeling is niet aantrekkelijk bij weinig privékilometers en/of relatief veel zakelijke kilometers: dan is voordeliger de werkelijke kilometers bij te houden. We geven hieronder een paar rekenvoorbeelden om het te verduidelijken.

  • Rekenvoorbeeld 1: Bijhouden van privékilometers
    • U koopt een auto uit 2012 met catalogus waarde € 32.000,-
    • Uw rijdt jaarlijks 34.000 kilometers, waarvan 2.000 kilometers privé.
    • De autokosten (brandstof, onderhoud enz) zijn € 5.500,- Dit is inclusief betaalde btw € 1.155,-
    • Stel de afschrijving is €4000,- per jaar dan is de btw op de afschrijving € 840,-.
    • De totale btw op autokosten en afschrijving is € 1995,- (€ 1.155,- + € 840,-).
    • U rijdt 2.000 van de 34.000 kilometers privé, dat is (afgerond) 6%. U moet dan 6% van de btw (€ 1995,-) betalen ofwel € 119,-
  • Rekenvoorbeeld 2: btw-correctie via 2,7%-forfait regeling
    • De cataloguswaarde van de auto is € 32.000,- dan is 2,7% van € 32.000,- = € 864,-.
    • Bij het zelf berekenen van de privékilometers betaald u € 119,- aan btw  en dat bij dit forfait € 864,- moet afdragen.
    • Het bijhouden van privékilometers geeft in dit geval dus een voordeel van € 865 – 119 = € 746
  • Rekenvoorbeeld 3: btw-correctie via 1,5%-forfait regeling
    • Als uw auto meer dan 4 jaar op de zaak staat, dan mag u de 1,5%-forfait gebruiken in plaats van 2,7%.
    • De cataloguswaarde van de auto is weer € 32.000,- dan is 1,5% van € 32.000,- = € 480,-.
    • Dit betekent dat het zelf bijhouden van privékilometers nog altijd een voordeel van € 257,- oplevert.

Kortom: naast de tankpas heeft u wel rekening te houden met rittenadministratie. Soms is een forfait regeling aantrekkelijker, maar is afhankelijk van uw situatie. Maar laat u niet alleen leiden door de kosten en de fiscale voor- en nadelen. Houd ook rekening met uitstraling en functie van uw auto

Meer weten over rittenregistratie? Bezoek onze kennisbank

Wat is het nadeel van een merkgebonden tankpas

Wat is het nadeel van een merkgebonden tankpas

Is er een nadeel van een merkgebonden tankpas? En: zijn er ook voordelen, want ze zijn er niet zomaar…
De grote brandstof merken hebben een eigen tankpas. Om er een aantal te noemen: Q8, Shell en BP, maar ook TanGo die alleen de meeste onbemande tankstations in Nederland heeft.

Nadeel van een merkgebonden tankpas tov universele tankpas

Het nadeel van deze passen is dat je alleen bij die desbetreffende merken kan tanken. In Nederland zijn er totaal ca 4200 tankstations. Sommige ketens zijn klein in Nederland en bieden daardoor minder dekking. TanGo, Gulf en Q8 hebben circa 300 brandstof stations in geheel Nederland, terwijl Shell ca 650 tankstations verspreid over Nederland hebben. In de regel wordt veelal een hogere borg gevraagd (€200,-) van merkgebonden tankpassen. Het voordeel van een merkgebonden tankpas kan een lagere brandstofprijs zijn.

Daarnaast bieden de universele tankpas extra diensten zoals  APPs met een overzicht van de tankstations en parkeer locaties waar met de tankpas betaald kan worden en waar u goedkoop kan tanken. Lees het uitgebreide artikel over de voordelen van een zakelijke tankpas.


Voordelen zakelijke tankpas
  • Tankbonnetjes bewaren niet meer nodig
  • Sluitende administratie van de autokosten
  • Eén verzamelfactuur van de kosten en de betaalde btw
  • Geld- en kostenbesparing: goedkoop tanken en altijd de btw teruggave
  • Optioneel het betalen van Parkeren, tol, autowasstraat enz.
Vergelijk de tankpassen en vraag direct aan

Tankpassen vergelijken en aanvragen

 

Bespaard een tankpas geld?

Vijf voordelen van een zakelijke tankpas

Bespaard een tankpas geld? Volmondig ja! Je hebt nog steeds ondernemers die de BTW niet declareren bij de fiscus. Dit scheelt bij een tankbeurt al snel zo’n €20. In dit geval verdient de Tankpas zichzelf – afhankelijk van de aanbieder – al binnen 4 a 6 tankbeurten terug. Daarnaast is de administratie van het tanken zeer tijdrovend. Het administreren van losse tankbonnen kost al €1,50 – Het verwerken van declaraties kost zelfs €7,50. dus een slimme ondernemer bespaart tijd en kosten met een tankpas. Lees ons artikel over de voordelen van een zakelijke tankpas.


Mogelijkheden tankpas

Kan ik een hybride of elektrisch auto opladen met mijn tankpas?

Elektrisch rijden en opladen bij FastNed

De autofabrikanten hebben de afgelopen jaren flink veel modellen op de markt gebracht die gedeeltelijk of volledig elektrisch rijden. Een voorbeeld van een auto die ruim 400 kilometer op een lading kan rijden is de prachtige Tesla. Hybride auto’s hebben een combinatie van fossiele brandstofmotor (benzine of diesel) en een elektromotor. Het voordeel is dan je in de stad erg zuinig en schoon elektrisch kan rijden en op de snelweg springt de brandstofmotor bij.

Laadpalen op oplaadplaatsen

Ook elektrische auto’s moeten worden voorzien van brandstof want de actieradius is (nog!) niet zo hoog. Thuis of op kantoor kan dit via een laadpaal en langs de snelweg zijn er snellaadplaatsen. FastNed heeft in Nederland op dit moment meer dan 55 laadplaatsen waarbij in 20 minuten uw auto weer volledig is opgeladen. De Shell tankstations gaan eveneens starten met laadpalen langs de snelweg, dus het aantal laadpunten zal snel stijgen in Nederland.
Zowel Tankpas als MTC verstrekken laadsleutels die u bij FastNed kan gebruiken. Met deze functionaliteit kunt u met gemak uw kilometers blijven maken.

 


Voordelen zakelijke tankpas
  • Tankbonnetjes bewaren niet meer nodig
  • Sluitende administratie van de autokosten
  • Eén verzamelfactuur van de kosten en de betaalde btw
  • Geld- en kostenbesparing: goedkoop tanken en altijd de btw teruggave
  • Optioneel het betalen van Parkeren, tol, autowasstraat enz.
Vergelijk de tankpassen en vraag direct aan

Tankpassen vergelijken en aanvragen

Privéauto en een zakelijke tankpas: is dat mogelijk?

Een tankpas gebruiken als zzp'er in een privé auto

Ja dat kan. Een zakelijke tankpas gebruiken als zzp’er in een privé auto  is mogelijk en daar zijn twee mogelijkheden voor:

Privé auto volledig zakelijk gebruiken

Als u uw privé aangeschafte auto volledig zakelijk gebruikt, dan kunt u alle kosten aftrekken, zoals

  • brandstof,
  • Tankpas,
  • carkit,
  • onderhoud,
  • Verzekering
  • wegenbelasting.

De ingehouden btw over deze kosten kunt u terugvorderen bij de BTW (kwartaal)aangifte. Met een brandstofpas krijgt een maandelijks factuur met een overzicht van de verbruikte brandstof en de daarover betaalde btw. Dus ook tankpas gebruiken als zzp’er in een privé auto is dan volledig te gebruiken en fiscaal aftrekbaar.

Privé auto deels zakelijk gebruiken

Dat kunt ook de zakelijke kosten aftrekken, maar dan is het iets gecompliceerder. Lees ons uitgebreide artikel ‘uw prive auto zakelijke gebruiker als zzp’er‘ Als u privé rijdt in uw eigen auto, en u vraagt alle btw terug (dat mag zonder sluitende kilometerregistratie), dan moet u wel gaan corrigeren. U kunt op twee manieren corrigeren:

  • Als u x% zakelijk rijdt en y% privé en u hebt een sluitende (zakelijke) kilometerregistratie dan mag u over de x% de btw terugvragen.
  • Heeft u geen tijd en/of zin om de kilometers bij te houden dan moet u een correctie hanteren. Als u namelijk x% zakelijk rijdt en y% privé en je hebt geen sluitende kilometerregistratie dan vraag je alle btw terug en dien je die 2.7% of 1.5% (forfait regeling) van de cataloguswaarde correctie door te voeren voor het (door de belastingdienst geschatte) privé deel.

Toelichting belastingdienst

Op de website van de belastingdienst is uitgebreide informatie te vinden, maar de essentie is hieronder weergegeven:

Kilometeradministratie

U betaalt btw over het werkelijke privégebruik. Om dit privégebruik te bepalen moet u een sluitende kilometeradministratie bijhouden. Daarover zijn afspraken gemaakt tussen het bedrijfsleven en de belastingdienst (zie: wat zijn de regels voor rittenregistratie) en er zijn bijvoorbeeld handige kilometerregistratie apps om dat op te lossen.
Met behulp van deze kilometeradministratie kunt u dan berekenen wat de verhouding is tussen zakelijk gebruik en privégebruik.
Hebt u een sluitende kilometeradministratie? En betaalt u of uw personeel geen eigen bijdrage voor het privégebruik? Dan kunt met de Rekenhulp berekening btw over privégebruik auto uitrekenen welk bedrag u aan btw moet betalen.

Geen kilometeradministratie

Hebt u geen kilometeradministratie? Dan stelt u de btw die u moet betalen voor het privégebruik vast op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm. Dit percentage van 2,7% geldt ook voor de auto die u gebruikt op basis van operational lease of financial lease.

 

 

Waar kan ik in het buitenland tanken

Met de buitenlandse magneetstrip op uw tankpas kunt u tanken bij alle aangesloten tankstations van DKV EuroService. Dit zijn circa 42.000 aangesloten tankstations in 42 landen in Europa.

Een handig en volledig overzicht van deze locaties is op de website van DKV Euroservice te vinden. Lees verder de tips waar u op moeten letten bij tanken in een aantal Europese landen.

Op welke locaties werkt een tankpas

De passen die wij vergelijken op onze website, worden in principe op elke tankstation geaccepteerd. In Nederland zijn er meer dan 4000 tankstations met ruim 30 verschillende merken. De bekendste merken zijn:

  • Marktleider Shell
  • Bij de 300 stations van Avia, BP en Esso
  • Total (Express) heeft ruim 350 stations
  • Texaco heeft ruim 400 stations

Tank locaties en goedkoopste tankstation

Op de websites van de genoemde merken kunt u locaties vinden van de tankstations. Handiger is om een smartphone of tablet app te gebruiken. Via deze apps kunt u het goedkoopste tankstation in de buurt vinden, gerekend van de locatie waar u op dat moment bent. In sommige apps kunt u filteren op brandstofmerk, zodat u alleen de tankstations ziet van uw merk.

Bijna de helft (45%) van de tankstations in Nederland zijn onbemand en dat aantal groeit. Het grote voordeel is dat de brandstofprijs lager zijn en dat voordeel steekt u in uw zak! In Nederland is Tango de grootste aanbieder van onbemande tankstations.

 


Tankpas voor particulieren

Heeft een particulier ook voordeel van een tankpas?

 

Is er een tankpas voor particulieren?

Ja u heeft er zeker voordelen mee. U tankt onder andere altijd met korting, zodat u meer overhoudt voor de leuke dingen in het leven.

Er zijn verschillende aanbieders van particuliere tankpassen. In een apart artikel ‘Is er een tankkaart voor particulieren’ worden de voordelen en nadelen beschreven. Daarin komen de verschillende tankpas aanbieders aan bod en desgewenst kunt u direct een tankpas aanvragen.

Een andere fraaie uitvinding voor de particuliere autorijder is het mobiel parkeren.

U betaald nooit meer teveel parkeergeld, maar allen maar de exacte parkeertijd. Dat betekent dat u niet meer bang hoeft te zijn dat u te weinig betaald en… geen parkeerboetes meer.
Lees ons artikel over mobiel parkeren. Die is gericht op ondernemers, maar ook particulieren hebben er ook voordeel van!

 

 

 

 



Boekhoudpakket

Is het nodig software te installeren bij online (Saas) boekhoudprogramma

Nee.
Online boekhoudpakketten kan u zien als een Software as a Service (Saas).

Dit houdt in dat de software te benaderen is via het internet en dat de aanbieder van het boekhoudpakket verantwoordelijk is voor updates en onderhoud. Handmatige installatie en updates door de gebruiker is dus niet nodig.

Voor een overzicht van een top 10 online boekhoudpakketten, kunt u deze Saas oplossingen vergelijken op onze speciale webpagina.

 

Selectiecriteria boekhoudpakket

Selectie criteria Boekhoudpakket

Wat zijn de belangrijkste selectiecriteria om een boekhoudpakketten te kiezen? 
In 2017 zochten meer dan 214.000 ondernemers op het internet naar een softwarepakket voor hun boekhouding. Een actueel thema voor startende ondernemers, zzp’ers, mkb’ers maar ook grotere organisaties.

7 selectie criteria boekhoudpakketten

  1. De eerste keuze die men maakt is de eerste keuze voor een online of offline boekhoudpakket. Daarbij is het online boekhouden het meest gekozen, omdat de gebruiker op elke plek bij zijn boekhouding terecht kan.
  2. Op twee wil men graag de mogelijkheid hebben om snel overzicht te hebben van de btw (vooral de zzp’er) voor de aangifte en de MKB’er vindt de verlies & winst rekening op eerste plek thuishoren.
  3. Het importeren van bankafschriften door een bankkoppeling met het boekhoudpakket.
  4. Het kunnen doen van urenregistratie.
  5. Het kunnen aanmaken van facturen en het eenvoudige adressen beheren van de debiteuren/crediteuren .
  6. De kosten van het pakket per maand.
  7. Het hebben van een APP zodat op alle plekken snel mutaties kunnen invoeren (met name van belang voor zzp’ers

Op onze speciale pagina kunt u een keuze maken uit de 10 beste online boekhoud programma’s


Ritten registratie

Waarom is een rittenregistratie nodig?

Waarom rittenregistratie? Een auto op naam van de zaak zetten en gedeeltelijk privé gebruiken of uw privé-auto zakelijk gebruiken, is een lastige materie.

Een erg simpele conclusie is dat wanneer de bijtelling (inclusief bijtelling van de BTW) van een zakelijke auto hoger is dan de werkelijke kosten, het verstandiger is een privé-auto zakelijk te gebruiken. 

Als u een bijtelling wilt voorkomen, dan is een rittenregistratie noodzakelijk. De belastingdienst is niet mals bij het uitdelen van boetes (ruim €5700,-) als u dit ontduikt. 

Op deze site worden een aantal rittenregistratie inbouw oplossingen met elkaar vergeleken, inclusief uitleg.

Wat kost een rittenregistratie oplossing?

De kosten van rittenregistratie is helemaal afhankelijk voor welke oplossingen uw kiest. Er zijn eenvoudige kilometerregistratie apps die gratis zijn of een paar euro.

Het nadeel is dat u er aan moet denken de app te activeren als u wegrijdt.

Wilt u dat het automatisch gebeurd, dan kunt u kiezen voor een inbouw GPS tracker.
De prijzen variëren sterk; naast eenmalig kosten zijn er maandelijkse kosten.
Opbrengsten zijn er ook. Naast het voorkomen van bijtelling heeft u scherper inzicht in het brandstof verbruik en is het bewaken van het wagenpark onderhoud geautomatiseerd.

Kosten van rittenregistratie

De kosten van rittenregistratie systemen wat ingebouwd kan worden variëren van €40,- (DriveGuide)  tot €225,- (Nedsoft) per maand, afhankelijk van de gewenst functionaliteit.

Op onze speciale pagina worden rittenregistratie inbouw oplossingen met elkaar vergeleken en kunt u het direct aanvragen


Autolease

Wat is het verschil tussen financial en operational lease?

Financial lease

Dit is leasevorm waarbij de financier ofwel kredietverstrekker (leasemaatschappij) juridisch eigenaar blijft gedurende de leaseperiode. De kredietnemer (koper) wordt economisch eigenaar van het bedrijfsmiddel. Het bedrijfsmiddel komt volledige in eigendom wanneer de betaling (rente + aflossing) van de laatste termijn is voldaan.
Het voordeel van deze lease constructie is dat het bedrijfsmiddel bij u op de balans staat en dus bij het eigen vermogen wordt opgeteld. In veel gevallen heeft u dan recht op investeringsaftrek, afschrijving-, én renteaftrek. Over al uw uitgaven kunt u de betaalde BTW terug vragen. Financial lease wordt vaak gebruikt door startende ondernemers en ZZP’ers. Het werkkapitaal blijft op deze manier beschikbaar om te ondernemen en daarnaast is een lease-aanvraag relatief snel geregeld. Samenvattend:

Financial lease: U koopt een bedrijfsmiddel en betaalt een vast bedrag van rente en aflossing per maand.

Operational lease

De meest voorkomende vorm van leasen is operational lease en meestal is dit van toepassing op auto’s. Operational lease is een vorm van lange termijn huur. In dit geval blijft de verhuurder ofwel de leasemaatschappij juridisch en economisch eigenaar van de geleaste goederen, waardoor uw het beheer en risico’s uit handen geeft.
Het geleaste object is daardoor geen eigen vermogen en staat dus niet op uw balans. U betaalt maandelijks de btw en u bent verantwoordelijk voor de kosten van het gebruik. Aan het eind van de leaseovereenkomst is er een restwaarde. Wanneer die is betaald, wordt u eigenaar van het bedrijfsmiddel. Samenvattend:

Operational lease: U huurt een bedrijfsmiddel voor een vast bedrag (rente en aflossing) per maand. Aan het eind van de leaseperiode kunt het object teruggeven, over te nemen of de huurperiode te verlengen.

Financial lease meest aantrekkelijk

Deze lease constructie is het meest aantrekkelijk omdat u werkkapitaal vrij houdt om tegenvallers op te vangen of om ergens anders in te investeren. Het nadeel is dat u wel wat meer (rente) betaalt wanneer u het bedrijfsmiddel  direct zou aanschaffen. Hoe kunt u als ondernemer het maandbedrag in de hand te houden? Er zijn een paar opties:

  • Looptijd zelf bepalen. Een leaseovereenkomst heeft een minimum looptijd van twee jaar, maar is nooit langer dan de economische levensduur van het bedrijfsmiddel.
  • Inbreng eigen geld: Zo kunt u het maandbedrag terugbrengen. U hetzelfde doen als u voor een slottermijn (te betalen resterend eindbedrag) kiest.

In een uitgebreid artikel ‘Is autolease voor zzp verstandig of toch kopen‘ wordt het verder uitgelegd, inclusief rekenvoorbeelden.

 


 

Voordelen zakelijke tankpas
  • Tankbonnetjes bewaren niet meer nodig
  • Sluitende administratie van de autokosten
  • Eén verzamelfactuur van de kosten en de betaalde btw
  • Goedkoper tanken en gegarandeerde de btw teruggave
  • Optioneel het betalen van parkeren, tol, autowasstraat enz.

Tankpas vergelijken en aanvragen