4 minuten leestijd

Starten als zzp naast mijn vaste baan

Starten als zzp is de manier om met je passie je brood te verdienen. Het is een soort American Dream. Als zzp’er kom je in een landschap van onbegrensde mogelijkheden. Maar kun en mag je dit combineren met de regelmaat van een vaste baan?

Begin 2019 stonden, volgens cijfers van het CBS en een onderzoek van de Kamer van Koophandel, ruim 1,2 miljoen Nederlanders ingeschreven als zzp’er. Hiervan is bijna een kwart miljoen part-time zzp’er, waarbij een combinatie met een vaste baan een mogelijk is.

 

 

Starten als zzp in combinatie met je huidige baan in loondienst heeft zowel voordelen als nadelen. Deze willen we voor je uitlichten zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Daarnaast zul je met een aantal dingen rekening moeten houden. De Belastingdienst, de Kamer van Koophandel en ook je huidige werkgever komen hierbij aan de orde.

 

1. Voordelen van starten als zzp tijdens vaste baan

Wat zijn de voordelen wanneer je gaat starten als zzp? Hieronder de belangrijkste voordelen van het combineren van werken in loondienst en om aan de slag te gaan als zzp’er.

 

1.1 Risico is beperkt bij vaste baan

Omdat jij naast je werkzaamheden als zzp’er een vaste baan hebt, ben je altijd verzekerd van een inkomen. Hierdoor zijn de risico’s van het starten als zzp beperkt.

 

1.2 Profiteer van de voordelen van loondienst

Als werknemer profiteer je van de voordelen van een vast contract. Denk hierbij aan doorbetaalde uren tijdens ziekte of de vakantie-uren. Daarnaast heb je recht op een WW-uitkering.

Zolang je naast zzp’er ook vast in loondienst blijft, profiteer je van dit soort regelingen.

 

1.3 Ondernemen naast je vaste baan

Zolang je werkzaam bent bij een werkgever, kun je nieuwe dingen leren zonder dat je daarbij veel risico loopt. Je maakt gebruikt van de ervaring van collega’s en van de reputatie van een bestaand bedrijf.

Deze leerervaringen kun je vervolgens gebruiken in de uren die je als zzp’er werkt.

 

2. Nadelen van starten als zzp: tijd, energie en focus

Laten we wel wezen, de combinatie van deze twee manieren van werken heeft ook zijn minder aantrekkelijke kant. Tijd, energie en focus zijn hierbij belangrijke termen. Hieronder een aantal nadelen.

 

2.1 Gedeelde energie

Wanneer je gaat starten als zzp wil je het liefst als je tijd en energie in die werkzaamheden stoppen. Helaas gaat dat niet, omdat je ook nog in dienst bent van een werkgever.

 

2.2 Minder flexibel als je gaat starten als zzp

Zowel voor je huidige werkgever als in de uitvoering van de zzp opdrachten ben je minder flexibel. Opdrachten kun je alleen op bepaalde dagen in de week uitvoeren. En je baas kan niet extra op je rekenen op dagen dat het een keer wat drukker is.

 

2.3 Meer belasting betalen

Het verdienmodel van een zzp’er klinkt aantrekkelijk. En dat is het ook. Daarbij komt wel dat de kans groot is dat je in een hogere belastingschijf komt. Meer verdienen betekent ook meer belasting betalen.

En op een bepaald moment zul je in een hogere schijf terecht komen.

 

2.4 Zelfstandigenaftrek niet mogelijk

De zelfstandigenaftrek is een interessante aftrekpost voor zzp’ers. Het belangrijkste criterium hiervoor is het urencriterium. Een zelfstandige dient minimaal 1225 uur aan zijn bedrijf te hebben besteed.

Dit staat gelijk aan 24 uur per week. Dit is een hoge lat voor zzp’ers die ook in loondienst werken. 

Daarnaast moet je contractomvang in vaste dienst minder zijn dan je zzp-uren. Dus concreet, 24 uur als zzp’er betekent maximaal 16 uur in loondienst. 

 

3. Starten als zzp: 5 zaken die je moet regelen

Starten als zzp combineren met je huidige baan heeft dus voordelen en nadelen. Maar hoe begin je dan als zzp’er? Kun je gewoon van start gaan?

In principe wel. Uiteraard moet je wel een aantal zaken regelen, maar dit is niet heel ingewikkeld. Hieronder beschrijven we kort het proces van starten als zzp.

 

3.1 Concurrentiebeding in je contract?

Allereerst is het belangrijk dat even checkt wat er in je contract staat over concurrentiebeding. Dit is een bepaling in je arbeidscontract. Hierin staat waar je je aan moet houden als je besluit om te starten als zzp.

Mocht hierover niets in het contract staan, is het toch aan te raden om je werkgever op de hoogte te brengen van je plannen. 

Wees altijd transparant over je nevenactiviteiten bij je werkgever. Daarmee voorkom je veel gedoe. 

 

Wees altijd transparant over je nevenactiviteiten bij je werkgever

 

3.2 In Registreren in het handelsregister

Zodra je hebt besloten om te starten als zzp, dan is het inschrijven bij de Kamer van Koophandel de eerste stap. Hier vul je een formulier in waarmee je je registreert als zzp’er.

Vervolgens plan je online een gesprek in bij één van de vestigingen van de KvK.

Elke zzp’er dient volgens de wet ingeschreven te staan in het handelsregister van de KvK. Bij de inschrijving krijg je een uitreksel van het handelsregister. Daarop staat onder andere het KvK-nummer die je op jouw facturen en offertes zet.

 

3.3 De blauwe brieven van de Belastingdienst

Naast een KvK-nummer, ontvang je ook een btw-nummer. Ook dit is een verplicht onderdeel wat op een factuur moet staan. Het nummer ontvang je vrij snel van de Belastingdienst en dit gaat allemaal automatisch via de Kamer van Koophandel.

Met dit nummer kun je vervolgens je btw-aangifte doen. Als zzp’er ben je verplicht om elk kwartaal je btw-aangifte te doen. Dit doe je online. De Belastingdienst helpt je stap voor stap bij deze aangifte en dit werkt erg makkelijk.

 

3.4 Starten als zzp? Verzeker jezelf! 

Wellicht denk je bij het starten als zzp er niet zo snel aan om een verzekering te sluiten. Toch is dit wel verstandig. In loondienst is het bedrijf waarvoor je werkt verantwoordelijk voor je werkzaamheden. Als zzp’er ben jij dat zelf.

Een rechtsbijstandverzekering, bedrijfsschadeverzekering, aansprakelijkheidsverzekering of een arbeidsongeschiktheidsverzekering zijn voorbeelden van verzekeringen die voor een zzp’er belangrijk zijn.

 

Je gehele administratie moet je van de fiscus minimaal zeven jaar bewaren 

 

3.5 Administratiehulp

Belangrijk om hieraan toe te voegen is dat het bijhouden van de administratie een must is. Sterker nog, dit wordt verplicht door de Belastingdienst.

Je gehele administratie en de bijbehorende documenten moet je namelijk minimaal zeven jaar bewaren. 

Maar daarnaast is het voordeel hiervan dat alles zwart-wit op papier staat, zodat jij altijd overzicht houdt.

Mochten er onduidelijkheden zijn bij de Belastingdienst of bij een klant, dan is het handig om je administratie bij de hand te hebben.

Het internet schiet je van alle kanten te hulp met de administratie. Met de boekhoud vergelijker op onze website kun je boekhoudprogramma’s en platformen zelf met elkaar vergelijken en de voor jou beste keuze maken!


Eenvoudige boekhoudsoftware maakt het erg aantrekkelijk voor ondernemers die geen tijd kwijt willen raken aan de boekhouding, zeker als je bedenkt hoeveel uren jij op maandbasis bespaart! Hieronder drie voorbeelden van de beste online boekhoudprogramma’s voor zzp’ers en kleine mkb’ers op een rij.