3 minuten leestijd

btw aangifte

Het doen van btw aangifte is vaak een tijdrovende en soms ook een lastige klus. Wij geven vijf tips om een aangifte snel een efficiënt in te dienen.

 

Tip 1: Voorkom een boete van €65,-

Het is misschien wel de meest gemaakte fout onder zzp’ers: te laat btw aangifte doen. Zonde, want uw riskeert een boete én een naheffing.

Doet u zoals de meeste ondernemers elk kwartaal aangifte? Dan moet dat uiterlijk de laatste dag van de maand die volgt op dat kwartaal.

De Belastingdienst hanteert doorgaans een coulancetermijn van zeven dagen na deze uiterste aangiftedatum. Is je aangifte dan niet binnen? Dan kunt u rekenen op een boete van € 65 euro. 

Is de aangifte bij u ook altijd een laatste-momentklus? Download dan de gratis btw alert-app van de Belastingdienst: die herinnert u tijdig aan de aangiftedeadlines en reserveert tijd in uw agenda. 

Check trouwens ook ruim van tevoren of je je inloggegevens van de Belastingdienst nog hebt: het kan tot tien dagen duren voordat je een nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord ontvangt! Want: ambtelijke molens gaan langzaam…

 

 
boekhouden op smartphone
 
Vergelijk de Top 10 beste boekhoudpakketten van Nederland

Of u nu starter, zzp’er of mkb’ er bent, elke moderne ondernemer heeft een boekhoudpakket nodig. Maar welke functionaliteit u nodig heeft is afhankelijk van uw onderneming. Selecteer op basis van uw wensen een pakket en in veel gevallen kunt u een gratis proefaccount aanvragen.

 

Tip 2: Houd de factuurdatum aan, niet de betaaldatum

Bij een btw aangifte moet u altijd uitgaan van de factuurdatum, niet van de betaaldatum.

Het kan dus gebeuren dat u btw moet afdragen aan de Belastingdienst nog voordat u de btw van je opdrachtgever hebt ontvangen.

Wilt u liever geen btw voorschieten? Dan kunt u aan het einde van een kwartaal de facturering beter even uitstellen tot het begin van het volgende kwartaal.

 

Online boekhouden voor ondernemers - nieuws

 

Tip 3: Doe btw aangifte voor de juiste maanden 

Het klinkt misschien als een open deur, maar toch gaat het geregeld verkeerd.

Zeker startende ondernemers willen nog weleens de facturen van de maand waarin ze btw aangifte doen meenemen in diezelfde aangifte.

Niet doen!

Laat de facturen van april dus liggen tot de volgende aangifte. 

Kwartaalaangiftes moeten op de volgende data binnen zijn:

  • 30 april: 1e kwartaal (januari, februari, maart)
  • 31 juli: 2e kwartaal (april, mei, juni)
  • 31 oktober: 3e kwartaal (juli, augustus, september)
  • 31 januari: 4e kwartaal (oktober, november, december)

Hebt u toch een fout gemaakt? Als de uiterste aangiftedatum nog niet is verstreken, dan kun je een gecorrigeerde aangifte insturen.

Ontdekt u de fout na de deadline en blijkt dat je €1000 of minder terugkrijgt of moet betalen?

Dan kunt u de fout bij de eerstvolgende aangifte herstellen. Gaat het om een bedrag boven de €1000, dan moet je een formulier suppletie omzetbelasting invullen en het eventueel bij te betalen bedrag apart overmaken.

 

 

Tip 4. Ga niet boekhouden in Excel

Als starter komt u er dus nog mee weg, maar langer met boekhouden in Excel wordt niet echt aangeraden.

  1. Als eerste is het bewerkelijk en het kost u daardoor veel tijd. Enn kans op fouten is groot. Een foutief ingediende btw aangifte kan uw veel geld kosten.
  2. Ten tweede zijn de templates veelal beperkt om mee te werken en bovendien mist u een heleboel boekhoudkundige opties. Ondernemers kunnen dan een Excel template aanschaffen die meer opties biedt maar het is waarschijnlijk verstandiger om je op dit moment te gaan verdiepen in een echte boekhoudingsprogramma.

Lees ons artikel de 7 nadelen van boekhouden in Excel. Overweeg een echt boekhoudpakket die er op gericht is om te boekhouden, wat Excel van uiteindelijk niet is.

 

Tip 6: Schaf een boekhoudpakket aan

Van 2013 tot 2015 is het percentage ondernemers wat van een online boekhoudpakket gebruik maakt gestegen van 20% naar 36%.

Volgens MKBservicedesk liggen de percentages in 2016 al op 48% en het zal in 2019 nog hoger komen.

Ook zzp’ers willen niet hun administratie uitbesteden en steeds meer in een online boekhoudpakket het werk zelf doen. U bent op die manier meer betrokken bij uw boekhouding en het wordt veel makkelijker. De drie belangrijkste voordelen op een rij van online boekhoudpakket:

 

1. Het bespaart tijd

Met een online boekhoudpakket kunt u verschillende processen automatiseren, en dat scheelt een hoop tijd.

Met een bankkoppeling kunt u bijvoorbeeld een transactie van de zakelijke rekening snel (soms automatisch) inladen, en hoeft u al die gegevens niet handmatig in te voeren. Dat is bovendien handig wanneer u de boekhouding alleen doet.

 

2. Uw gegevens worden goed bewaard

Onlineboekhoudingsprogramma’s maken automatische back-ups en hebben ernstig veilige servers.

U hoeft zich niet meer druk te maken over uw gegevens, wat erg fijn is wanneer jij je bedenkt dat je alle gegevens zeven jaar moet bewaren voor de belastingdienst.

Wanneer u geen internetverbinding hebt, wat ik me haast niet voor kan stellen, of wanneer hij erg slecht is dan het wellicht onverstandig om geen online boekhoudpakket te kiezen, aangezien u dan regelmatig niet kan inloggen.

 

3. Veilig en Overal toegankelijk

Het voordeel van een online oplossing is dat het voldoet in het algemeen aan de laatste wet- en regelgeving en frequent security updates plaatsvinden. 

Bovendien is het erg handig dat u met een online boekhoudpakket overal bij de boekhouding kan, dus ook op een andere computer, tablet en bij een aantal aanbieders ook via een app op de smartphone. 

 

BTW aangifte gaat makkelijker

Om snel uw btw aangifte te verzorgen hebben wij de bekendste en meest gebruikte boekhoudpakketten onder elkaar gezet.

Deze zijn geschikt voor de starter, zzp’er en mkb bedrijven. Als u naar onze boekhoudpakket vergelijker gaat, dan kunt u snel de functionaliteiten (tip 1) selecteren en vervolgens de oplossingen bekijken en eventueel direct bestellen.

U kunt snel filteren op bedrijfsvorm bedrijfsgrootte of belasting en rapportage. 

Vergelijk 10 boekhoud pakketten