fbpx
2 minuten leestijd

Nu er veel meer thuiswerkers zijn is de gehele werksfeer veranderd. Iedereen die thuiswerkt heeft een deel van zijn huis moeten opofferen om kantoorruimte te maken. Als ondernemer ben je als werkgever ook verantwoordelijk voor de mensen die voor je werken. In hoeverre moet je als werkgever opdraaien voor gemaakte kosten? Waar moeten thuiswerkers nog meer aan denken? Lees hier 5 tips voor zowel de werkgever als de werknemer.

 

 

 

1. Haal alles in huis voor een goede werkplek

Wist jij dat werkgevers verantwoordelijk zijn voor het aanbieden van een gezonde werkplek voor de thuiswerkers?

Praktisch gezien wordt er dan gekeken naar de Arbowet. Maar wat staat hier precies in? De werkgever hoeft overigens niet zelf de spullen te kopen, maar vergoedingen moeten wel worden aangeboden.

 

1.1 Thuis hard aan de slag met goede spullen

Ook kan er door de werkgever een aantal tips worden gegeven aan thuiswerkers. We hebben er een aantal op een rijtje gezet.

  • Voor je houding is het het beste om de laptop op een verhoging te plaatsen, en te typen op een apart toetsenbord. Er zijn speciale laptophouders beschikbaar
  • Zorg ervoor dat je niet de gehele dag recht in het daglicht kijkt, aangezien dit vermoeiend is. Voldoende natuurlijk licht in de kamer is wel van groot belang
  • Blijf niet te lang stilzitten. Strek om de 20 minuten even de benen, bijvoorbeeld tijdens het bellen.
  • Voor het bellen raden we namelijk ook aan om een handsfreeset te gebruiken, zoals een koptelefoon of oortjes.

 

 

2. Thuiswerkers moeten een veilige online omgeving hebben

Het moet niet zo zijn dat de thuiswerkers niet hun gehele werk kunnen doen vanuit huis, omdat de beveiliging dat niet toelaat.

Daarom zorgt een goed bedrijf ervoor dat er een elektronische digitale omgeving is waar al het werk kan worden uitgevoerd.

Gratis diensten als Skype en Hangouts zijn natuurlijk handig, maar niet geschikt om gevoelige informatie mee te delen.

 

3. Een goedwerkende computer en telefoon zijn van levensbelang

Natuurlijk moet iedereen de beschikking hebben over goedwerkende apparatuur. Laptops die uitvallen of telefoons waarin je niet goed verstaanbaar bent zijn, zeker voor thuiswerkers, funest voor de productiviteit.

 

4. Contact tussen de thuiswerkers helpt een boel

Werkgevers en werknemers die ervoor zorgen dat iedereen met elkaar in contact blijft, zien een stijging in de werksfeer.

Het is niet de bedoeling dat men in isolatie komt te zitten. Online pubquizen of borrels, er is genoeg te verzinnen.

Zorg ervoor dat iedereen met elkaar blijft communiceren, en niet alleen over werk.

 

We zijn sociale dieren: zorg ervoor dat iedereen onderling blijven communiceren

 

5. Thuiswerkers presteren beter als ze niet aan vastigheden worden gehouden

Op kantoor is een 9 tot 5 heel normaal. Nu iedereen thuis werkt hoeft dat niet meer op die manier.

Onderzoeken wijzen zelfs uit dat ruim 60% van de thuiswerkende meer productiever zijn als zij buiten de normale werktijden actief zijn.

De controle op werknemers houden werkt daardoor averechts. Vertrouwen hebben in het personeel zal de werkgever geen windeieren leggen.

 

Vergelijk de beste online boekhoud pakketten en selecteer op basis van:

  • Bedrijfsvorm (starter, zzp, mkb enz)
  • Branche (handel, retail, flex enz)
  • Het aantal medewerkers
  • Functionaliteiten van het pakket
  • Boekhoud mogelijkheden (zelf, of door boekhouder)
  • Koppelingen (bankmutaties)
  • En nog veel meer

Naar De Vergelijkerin 1 minuut ingesteld 

online boekhoudpakketten

Share This