fbpx
2 minuten leestijd

Als ondernemer moet je over een goede administratie beschikken. Er is van alles dat je bij moet houden als je gebruikt wilt maken van alle regelingen. Kilometers, gebelde minuten, facturen, inkoopnota’s, enzovoorts. Door al deze informatie bestaat de kans dat je een keer een fout gemaakt hebt in de belastingaangifte. In dit artikel behandelen we 5 veelgemaakte fouten, en geven we tips over wat te doen als je achter zo’n fout komt.

1. Foute administratie leidt tot problemen

Zoals al aangegeven in de introductie, komt een fout die is gemaakt in de belastingaangifte, vaak doordat de administratie niet volledig is, of niet op de juiste manier is bijgehouden.

Vooral als je veel verschillende opdrachtgevers hebt, kan het zomaar zijn dat je bepaalde inkomsten niet goed meeneemt in de aangifte. Dit kan leiden tot belastingachterstanden, die snel kunnen oplopen.

2. Verkeerde kosten afgetrokken 

Er wordt onder ondernemers altijd veel gepraat over het aftrekken van bepaalde kosten, zodat er minder inkomstenbelasting betaald hoeft te worden. Hierdoor worden ook vaak privekosten onterecht aangemerkt als zakelijke kosten.

Leuker kunnen we het niet maken

Deze fout wordt vaak gemaakt in de belastingaangifte, of het nou bewust is of niet. Denk bijvoorbeeld aan de aanschaf van elektronica voor familieleden, verbouwingen, etentjes. Ondernemers zoeken vaak de grens op, en komen daardoor uiteindelijk in de problemen.

3. Kosten auto vaak als fout gemaakt in de belastingaangifte

De kosten die je maakt voor je auto zijn deels in te houden bij  de belastingaangifte. Als er meer dan 500 kilometer per jaar wordt gereden, moet er bijtelling over een auto worden betaald.

Koop je een auto op de zaak, en je wilt geen bijtelling betalen, dan moet je met een administratie aan kunnen tonen dat je inderdaad onder de 500 bent gebleven.

Als je wel bijtelling betaalt, moet je overigens ook een rittenadministratie bijhouden, als je de zakelijke kilometers af wilt trekken als kosten bij de belastingaangifte. De kilometervergoeding staat sinds dit jaar op 21 cent per kilometer.

4. Afschrijvingen 

Een fout die veel gemaakt wordt in de belastingaangifte, is het verkeerd opgeven van afschrijvingen.

Denk aan het verkopen van bepaalde middelen, maar deze alsnog op de boekhouding laten staan. Zo gaat de belastbare loon omlaag, maar het is natuurlijk wel fout.

Btw fout gemaakt in de belastingaangifte

5. Fouten in de belastingaangifte voor de btw

Naast de inkomstenbelasting, kun je ook een fout gemaakt hebben in de belastingaangifte voor de btw.

Elk kwartaal draag je de btw die je hebt ontvangen af aan de belastingdienst. Als jij zelf voor iets btw hebt betaald aan een leverancier of winkel, kun je die btw verleggen. Dit kan soms aardig wat geld opleveren, maar moet natuurlijk wel secuur gebeuren. En onthoud, deze administratie moet je 7 jaren bewaren!

6. Wat gebeurt er als je een fout hebt gemaakt in de belastingaangifte?

Als de belastingdienst erachter komt dat je een fout hebt gemaakt, kun je zomaar een fikse bekeuring en correctie krijgen.

Dit kan aardig in de papieren lopen, en de bewijslast ligt bij jou als er vermoeden is van fraude. Jij moet aan kunnen tonen dat alle gemaakte kosten kloppen!

Mijn ervaring met hun is dat ze eerst een boete opleggen en dat jij mag aantonen of het niet klopt. De menselijke maat moet je niet verwachten dus netjes bijhouden is het advies! Gebruikt daarvoor een goed administratiepakket. Zie onder waarom en bezoek onze vergelijker.

Vergelijk de beste online boekhoud pakketten en selecteer op basis van:

  • Bedrijfsvorm (starter, zzp, mkb enz)
  • Branche (handel, retail, flex enz)
  • Het aantal medewerkers
  • Functionaliteiten van het pakket
  • Boekhoud mogelijkheden (zelf, of door boekhouder)
  • Koppelingen (bankmutaties)
  • En nog veel meer

Naar De Vergelijkerin 1 minuut ingesteld 

online boekhoudpakketten

Share This