Er zijn fors meer verkeersboetes uitgedeeld in 2017. In deze decembermaand van lijstje maken hoort deze er ook bij. Want dit jaar is de politie meer gaan flitsen dan de jaren hiervoor. In de zomermaanden zijn maar liefs 550.000 automobilisten geflitst door de dienders. Daarentegen werd er in 2016 ‘maar’ aan 370.000 mensen verkeersboetes gegeven. Het is dus 47% meer dit jaar. Dit levert natuurlijk een stuk hogere inkomsten door al die verkeersboetes.
Zijn deze extra controles nodig voor de verkeersveiligheid, of wil de politie meer inkomsten genereren? Beide zijn waar.
.
Enkele tientjes tot vierhonderd euro
Deze en meer cijfers over verkeersboetes zijn door het Algemeen Dagblad opgevraagd bij de politie. De hoogte van deze verkeersboetes verschilt van enkele tientjes tot wel vierhonderd euro. Het is publiek geheim dat de Nederlandse verkeersboetes tot de hoogste in Europa. De zomerproductie was hoog, maar in september en oktober zijn er hierboven op nog 300.000 automobilisten geflitst. De getallen blijken dus te blijven stijgen. Hoe komt dat?
Digitalisering verhoogt de flitsproductie
Digitale flitspalen zijn de afgelopen paar jaar in de plaats gekomen voor flitspalen met een fotorolletje. Begin 2016 was dit project klaar en zijn alle 1378 palen in Nederland gedigitaliseerd. Deze digitale flitspalen hadden in het begin zeker hun kinderziektes, zo waren er bijvoorbeeld storingen in de software en de communicatie. Nu zijn die allemaal verholpen. ‘We flitsen weer op volle kracht’, vertelt Egbert-Jan van Hasselt ons, wie de verantwoordelijkheid van de verkeersveiligheid draagt bij de Nationale Politie.
Nederland telt totaal 1378 flitspalen. In de provincie Zuid Holland staan de meeste flitsers: 410 stuks. Maar Flevoland is dun bevolkt en heeft daardoor maar 24 flitspalen. Een overzicht waar deze palen is te vinden zijn, kunt u vinden op flitsers.net
Hilversumse flitspaal is goed voor zes miljoen euro
Nog meer cijfers. In het jaar 2016 zijn er totaal 7.972.245 verkeersboetes uitgedeeld voor het overtreden van de snelheid. Vier miljoen werden hiervan door flitspalen gegeven en ongeveer 2,2 miljoen kwamen van trajectcontroles.
Meest lucratieve traject (voor de politie…)
Op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht was de trajectcontrole het meest lucratief, met wel 775.549 boetes. Ruim op afstand komt op plaats twee de A4 bij Leidschendam, met 342.018 boetes, en de A12 bij Utrecht met 320.363 boetes. Gemiddeld kost een verkeersboete €58,11
Meest omzet genererend flitspaal
De flitspaal die de meeste boetes heeft opgeleverd staat in Hilversum, dit blijkt uit de cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau. Op het Oostereind in dit media dorp werden 100.614 snelheidsoverschrijdingen gemeten in 2016 en ook werd er wel 2352 keer door rood gereden. In totaal heeft dit €6.237.365 euro opgeleverd. De minst drukke flitspaal bevindt zich in Gulpen-Wittem. Paal 3535 flitste maar 52 keer in 2016; 14 snelheidsovertredingen en 38 keer door rood gereden, wat in totaal goed voor is €8758 euro.
Mobiel flitscontrole
Het AD kwam ook het aantal mobiele flitscontroles te weten door de populaire app Flitsmeister te raadplegen, waar er flitsers gemeld worden doot automobilisten. In 2016 waren dat gemiddeld 1473 meldingen elke maand, de tien eerste maanden van 2017 waren dit er gemiddeld 2313 per maand. De ‘flitshotspot’ van Nederland is de A13 tussen Rotterdam en Den Haag volgens deze app.
Onze politie is geen schatkistvuller
Gedurende 2014 en 2015 werden er minder verkeersboetes dan normaal uitgedeeld doordat de flitspalen vervangen werden. Dat er nu binnenkomst is compensatie van de magere jaren.
Verhoging snelheid verhoogt en cao acties
Het geld wat deze boetes opbrengt eindigt altijd in de portemonnee van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Hierdoor, en doordat de maximumsnelheid verhoogd is en natuurlijk cao-acties van het politiepersoneel, zat dit ministerie met een tekort aan geld op hun begroting.
Toenmalig minister van dit ministerie, Ard van der Steur, wilde meer verkeerscontroles om dit tekort weg te werken. Er kwam veel kritiek op dit plan van de Tweede Kamer maar ook van de politie. Voorzitter van de Nederlandse Politiebond genaamd Jan Struijs twitterde zo dat de agenten geen ‘schatkistvullers’ van de Nederlandse staat willen zijn.
De schijn voorkomen
Opbrengsten gaan daarom vanaf dit jaar niet meer direct naar het ministerie van Veiligheid en Justitie. Het geld eindigt nu in de algemene schatkist en het ministerie van Veiligheid en Justitie krijgt elk jaar een bedrag wat ze in de begroting kunnen meenemen.
Overheidsinkomsten die van verkeersboetes komen stijgen al jarenlang. Volgens nieuwswebsite Business Insider stegen deze inkomsten het meest toen onze premier Win Kok was. Toen hij aftrad in 2002, lagen de bedragen van deze verkeersboetes 128 procent hoger dan toen hij in 1994 aantrad.
In 2016 leverde digitale flitspalen €273.889.150 euro inkomsten voor het ministerie van Veiligheid en Justitie. De trajectcontroles leverden het ministerie 112.521.571 euro op. Een hoop geld.
De twee flitspalen die het meeste opvielen, buiten de flitspaal in Hilversum, waren de flitspalen in Helmond en Westland. Deze palen leverde allebei rond de 50.000 verkeersboetes op voor het overtreden van de snelheid.
Verkeersboetes maken het veiliger in het verkeer
In 2016 overleden er 629 mensen door een verkeersongeluk, meer dan 21.000 mensen raakten ernstig gewond. Dit laten de cijfers van het SWOV zien, wat het wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek is. Al sinds de jaren 70 daalt het aantal verkeersdoden, maar de afgelopen twee jaar zien we een kleine stijging. Bovendien neemt het aantal gewonden al de afgelopen tien jaar toe. Een verontrustende ontwikkeling.
Rijsnelheid = verkeersveiligheid
Onderzoeken hebben aangetoond dat de rijsnelheid de verkeersveiligheid beïnvloed. Het SWOV zegt dat het aantal verkeersdoden 30% zou kunnen dalen wanneer iedereen zich aan de maximumsnelheid houdt.
Verkeerboetes werkt
Verkeersboetes uitdelen voor het overschrijden van de maximumsnelheid is een maatregel die werkt om het verkeer veiliger te maken. In Friesland heeft er een onderzoek plaatsgevonden naar het effect van mobiele camera’s op 80-wegen.
Verkeersboetes uitdelen voor het overschrijden van de maximumsnelheid is een maatregel die werkt om het verkeer veiliger te maken.
De gemiddelde snelheid daalde met 4 kilometer per uur op deze snelwegen, hiermee daalde het percentage overtreders van 27,4% naar 15,6%. Bovendien vonden er 21% minder ongelukken plaats waarbij ernstig gewonden vielen.
Toch blijft het hebben van politie op de weg volgens het SWOV de meest effectieve maatregel. Hoe hoger de kans is om gepakt te worden, hoe minder overtredingen er plaatsvinden.
- Tankbonnetjes bewaren niet meer nodig
- Sluitende administratie van de autokosten
- Eén verzamelfactuur van de kosten en de betaalde btw
- Goedkoper tanken en gegarandeerde de btw teruggave
- Optioneel het betalen van parkeren, tol, autowasstraat enz.

Gestart in 2014 als initiatiefnemer van deze website, naast een baan bij Philips waarin ik veel hebt gereisd. Als (toen) deeltijd zzp-er altijd op zoek naar minimalisatie van administratie en schrijf graag voor mijn doelgroep: De Zakelijke Reiziger. Veel praktische kennis deel ik o.a. over zakelijke tankpassen en zakelijk auto leasen.