fbpx
2 minuten leestijd

De administratie van je onderneming doen is voor veel zzp’ers niet het leukste onderdeel van hun werk. Toch is het een vereiste, en moet het ook goed gebeuren. Hier kan het digitale boekhouden bij helpen. Digitaal boekhouden is tegenwoordig echt gebruikersvriendelijk en het biedt vaak veel tools en mogelijkheden voor het automatiseren en het versnellen van de administratie. Dit scheelt tijd, en het gaat ook nog eens een stuk zorgvuldiger. In dit artikel een overzicht van de voordelen.

1. Wat zijn de voordelen van digitaal boekhouden?

Dat het niet meer van deze tijd is om alle bonnen, facturen en kilometerregistratie met pen en papier bij te houden, komt waarschijnlijk niet als een verrassing.

De meeste ondernemers gebruiken op zijn minst Excel voor hun administratie. Een bekend voorbeeld is de kilometerregistratie in Excel die op onze site al honderden keer is gedownload. Toch is digitaal boekhouden iets dat veel meer kan bieden dan het overzicht dat je van Excel krijgt.

Het digitaal boekhouden voorkomt fouten

Met bepaalde programma’s kan elk onderdeel van de administratie worden bijgehouden. Zo worden facturen automatisch gelinkt aan orders, kilometers aan klanten, en inkoop van spullen aan offertes. Zo maak je een stuk minder snel fouten.

1.1 Btw aangifte volledig digitaal

Viermaal per jaar moet elke zzp’er en mkb’er zijn btw aangifte indienen. Dit is verplichte kost van de Belastingdienst. Na elk kwartaal is elk ondernemer er weer druk mee. Circa de helft van de zzp’ers doet dit zonder boekhouder, accountant of administratieve kracht. Maar als ze zoveel digitaal hebben georganiseerd, zijn ze per week ongeveer een half uurtje druk met de administratie om met name inkoop factureren in te voeren.

Dat is een van de voordelen van tankpassen; eens per maand ontvang je een factuur van de tankpas maatschappij. Die (btw) factuur boek je in en daarna is het klaar; losse tankbonnetjes zijn niet nodig om te bewaren.

2. Kun je digitaal boekhouden helemaal zelf doen?

Dat de gehele papierhouding ingewikkeld is en overweldigend kan overkomen, is voor ons niks nieuws.

Dat is ook de reden dat veel ondernemers er voor hebben gekozen om alles uit handen te geven. Er wordt een accountant ingehuurd zodat er meer ruimte in het hoofd van de ondernemer overblijft. Toch is het door digitaal boekhouden allemaal niet meer zo moeilijk als vroeger.

Laat je administratie eenmaal per jaar checken door de accountant

Natuurlijk is het soms handig om te sparren met iemand die veel kennis heeft van belasting over bepaalde regelingen en aftrekposten, maar er is geen reden dat je deze niet zelf kunt aanvragen.

Je kunt er ook voor kiezen om de administratie eens per jaar te laten controleren door een accountant. Dan doe je als het ware alsnog alles zelf, maar heb je net even wat meer zekerheid over dat alles goed is ingevuld. Zo weet je dat je geen dingen laat liggen.

Online boekhouden voor ondernemers

2.1 Welk pakket moet ik kiezen

Door de jaren heen zijn er veel pakketten gekomen. Uit onze review blijk dat e-Boekhouden er goed uit te komen, maar ook Snelstart heeft goede papieren. Klikt hier onder op de oranje buttons en selecteer een pakket die het dichtst aansluit op jouw business.

Vergelijk de beste online boekhoud pakketten en selecteer op basis van:

  • Bedrijfsvorm (starter, zzp, mkb enz)
  • Branche (handel, retail, flex enz)
  • Het aantal medewerkers
  • Functionaliteiten van het pakket
  • Boekhoud mogelijkheden (zelf, of door boekhouder)
  • Koppelingen (bankmutaties)
  • En nog veel meer

Naar De Vergelijkerin 1 minuut ingesteld 

online boekhoudpakketten

Share This